Eduard Petiška vypravuje.... (Převyprávění a adaptace pověstí a bájí)
Eduard Petiška Narrates... (The Narration and Adaptation of Tales and Fables )
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/2681/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2681Identifiers
Study Information System: 20487
Collections
- Kvalifikační práce [19336]
Author
Advisor
Referee
Stejskalová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
První kapitola přináší krátký pohled do Petiškova života. Sleduje vlivy a podněty, které ovlivnily Petišku, jako osobnost a Petišku, co by budoucího spisovatele. Druhá kapitola je stručným přehledem Petiškovy literární tvorby pro děti. Naznačuje široké žánrové rozpětí jeho tvorby, proto je pro lepší přehled rozdělena do dvou sfér - knihy pro nejmenší čtenáře a knihy literárních adaptací domácích i jinonárodních historických látek, které psal Petiška pro mládež. Autorka diplomové práce se snažila vystihnout typické znaky Petiškovy tvorby pro začínající čtenáře. Třetí kapitola pojednává o postavení pověsti a mýtu v české literatuře pro děti a mládež, uvádí jména spisovatelů, kteří se zajímají o adaptaci historických látek a osobitým uměleckým způsobem ji zpracovávají. Samotná analýza a interpretace Petiškových knih pro děti a mládež s historickou tematikou je zahrnuta ve čtvrté kapitole. Taje rozdělena na oddíly a pododdíly podle doby a lokalit, do kterých je téma pověstí a mýtů zasazeno. Předmětem analýzy je děj, vypravěčský jazyk a výrazové prostředky, kterých autor používá s ohledem na věkovou kategorii čtenářů. Pátá kapitola je zamyšlením nad možnostmi zpracování historických látek. Uvažuje o dítěti 21. století, zda má zájem o literární pověst či upřednostňuje rozhlasové či filmové zpracováni příběhu....
První kapitola přináší krátký pohled do Petiškova života. Sleduje vlivy a podněty, které ovlivnily Petišku, jako osobnost a Petišku, co by budoucího spisovatele. Druhá kapitola je stručným přehledem Petiškovy literární tvorby pro děti. Naznačuje široké žánrové rozpětí jeho tvorby, proto je pro lepší přehled rozdělena do dvou sfér - knihy pro nejmenší čtenáře a knihy literárních adaptací domácích i jinonárodních historických látek, které psal Petiška pro mládež. Autorka diplomové práce se snažila vystihnout typické znaky Petiškovy tvorby pro začínající čtenáře. Třetí kapitola pojednává o postavení pověsti a mýtu v české literatuře pro děti a mládež, uvádí jména spisovatelů, kteří se zajímají o adaptaci historických látek a osobitým uměleckým způsobem ji zpracovávají. Samotná analýza a interpretace Petiškových knih pro děti a mládež s historickou tematikou je zahrnuta ve čtvrté kapitole. Taje rozdělena na oddíly a pododdíly podle doby a lokalit, do kterých je téma pověstí a mýtů zasazeno. Předmětem analýzy je děj, vypravěčský jazyk a výrazové prostředky, kterých autor používá s ohledem na věkovou kategorii čtenářů. Pátá kapitola je zamyšlením nad možnostmi zpracování historických látek. Uvažuje o dítěti 21. století, zda má zájem o literární pověst či upřednostňuje rozhlasové či filmové zpracováni příběhu....