Současná podoba hrdinství v televizním zpravodajství
Present picture of heroism in television news
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26922Identifiers
Study Information System: 88595
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Suk, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Současná podoba hrdinství v televizním zpravodajství" hovoří o problematice zobrazování hrdinných postav v současném televizním zpravodajství v České republice. Práce se v teoretické stati zabývá tématem hrdinství z pohledu mytologie a jeho propojením s oblastí televizního zpravodajství. Empirická část je tvořena kvantitativní a kvalitativní analýzou. V rámci kvantitativní studie jsou zkoumány a porovnávány zpravodajské relace České televize a TV Nova a jejich zobrazování hrdinů a hrdinek. Kvantitativní, sémiotická analýza, zkoumá na příkladu dvou reportáží konotační a mytické aspekty zpravodajství. Výsledkem je zjištění, že pro hrdinství současného televizního zpravodajství platí jiné vzorce, než pro hrdinství mytické. Ve zkoumaných reportážích byl věnován prostor veřejně známým osobám spíše než hrdinům "všedních dnů" nebo příslušníkům a příslušnicím záchranných složek.
Diploma theses "Contemporary picture of heroism in television news" is about presenting heroic persons in television news in Czech Republic. The theoretical part of the work focuses on the topic of heroism from the mythological point of view and on its connection with the television news sphere. The empirical part is composed by quantitative and qualitative analyses. Quantitative study analyzes and compares news on the Czech television and Nova TV and their ways of presenting heroes and heroines. Qualitative, semiotic analyses, recognizes on the example of two reportages connotative and mythic aspects of the news. The result is, that today's television news has different values of heroism than the values of the mythic hero. In the analyzed reportages it was spoken about celebrities more than about the heroes of "everydays" or members of emergency units.