Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let
Media habits of children aged 5-6 years
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26943Identifiers
Study Information System: 87129
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Sekera, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let" zkoumá postavení médií v životě předškolního dítěte a zaměřuje se výhradně na pětileté a šestileté děti. Shrnuje některé dosavadní výzkumy týkající se vztahu dětí a médií a přináší také závěry z vlastního šetření. Autor provedl výzkum ve třech mateřských školách a snažil se najít odpovědi na dvě základní otázky: Jaké místo mají média v životě dětí ve věku 5-6 let? Jsou u těchto dětí oblíbenější média klasická (televize, rozhlas, časopisy, ale i knihy), nebo média nová (počítač, internet, mobilní telefon atd.)? Autorův výzkum čerpal ze tří zdrojů: Zaprvé ze strukturovaných rozhovorů s dětmi ve školkách a také z experimentů provedených ve školkách. Zadruhé z dotazníkového šetření u rodičů těchto dětí. Zatřetí u učitelů mateřských škol, kteří se těmto dětem věnují. Práce přináší kvantitativní závěry, kde autor představuje například žebříček oblíbenosti jednotlivých typů médií u dětí a mapuje množství času, které děti stráví u televize, u počítače nebo posloucháním reprodukované hudby. Přináší ale i závěry kvalitativní, kde se autor snaží najít důvody, proč děti média používají, nebo naopak nepoužívají. Dotazníková šetření jsou i sondou do rodin a do školek: odkrývají, jaký vztah k médiím rodiče a učitelé u dětí budují.
The diploma thesis "The Media Habits of Children Aged 5-6 Years" examines the status of the media in the lives of preschool children and focuses solely on five and six-year-old children. It summarizes some existing research concerning the relationship between children and the media and also discusses the findings of its investigation. The author conducted the research in three nursery schools trying to find the answer to two fundamental questions: What place does the media have in the lives of children aged 5-6 years? Are traditional media (television, radio, magazines, as well as books), or new media (computer, internet, cell phone, etc.) more popular for these children? The author's research draws from three sources: Firstly, structured interviews with children in nurseries and experiments carried out in the nursery schools. Secondly, a questionnaire survey of parents of these children. Finally, a questionnaire for nursery school teachers who are responsible for these children. The work provides quantitative conclusions where the author presents for example the popularity ranking of different types of media among children and describes the amount of time that children spend watching television, looking at the computer or listening to recorded music. It also makes qualitative conclusions where the author...