Příspěvek ke konceptuálnímu umění v Čechách a na Moravě v období sedmdesátých do počátku osmdesátých let dvacátého století
Regarding conceptual art in Bohemia and Moravia during the 1970s till the early 1980s
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27398Identifiers
Study Information System: 86485
Collections
- Kvalifikační práce [23836]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
25. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce, která nese název Příspěvek ke konceptuálnímu umění v Čechách a na Moravě v období sedmdesátých do počátku osmdesátých let dvacátého století, pojednává o teoretickém zámezí a charakteristických rysech konceptuálního umění jak ve světovém kontextu, tak i v Čechách a na Moravě. Zabývá se obdobím od konce šedesátých let do začátku osmdesátých let minulého století. Při popisu hlavních rysů konceptuálního umění jsou použity příklady z tvorby vybraných amerických a evropských umělců (např. Sol LeWitta, Josepha Kosutha, skupiny Art and Language, Lawrence Weinera, Bruce Naumana, Johna Baldessariho, Bernda Bechera a Hildy Becherové, Victora Burgina, Hanse Haacka, Dana Grahama, Daniela Burena, Marcela Broodthaerse). Dále práce popisuje počátky konceptuálního umění v Čechách a na Moravě a pojednává o tvorbě některých našich umělců (Milana Knížáka, Jiřího Valocha, Mariána Pally, Karla Milera, Petra Štembery, Jana Mlčocha, Jiřího Kovandy). Samostatná kapitola je věnovaná tvorbě všestranného a činorodého umělce Dalibora Chatrného. Na příkladech jeho prací jsou podrobněji popsány některé rysy konceptuálního umění při práci s fotografií, slovy a barvami, při práci se zrcadlem a zrcadlením, prostorem a rovinou. Závěrem se diplomová práce zabývá specifičností českého konceptuálního umění a také kritikou...
The final thesis titled Regarding Conceptual Art in Bohemia and Moravia during the 1970s till the Early 1980s deals with the theoretical background and characteristic features of conceptual art in worldwide context as well as in Bohemia and Moravia. It covers the period of late the 1960s till the early 1980s. In order to describe the main features of conceptual art, the author used as examples the works of chosen American and European artists (for e.g. the selected work of Sol LeWitt, Joseph Kosuth, Art and Language, Lawrence Weiner, Bruce Nauman, John Baldessari, Bernd Becher and Hilla Becher, Victor Burgin, Hans Haacke, Dan Graham, Daniel Buren, Marcel Broodthaers.) Furthermore, the text describes the beginning of conceptual art in Bohemia and Moravia and it deals with the work of local artists (Milan Knížák, Jiří Valoch, Marián Palla, Karel Miler, Petr Štembera, Jan Mlčoch, Jiří Kovanda.) A whole chapter is dedicated to the work of the very creative and versatile artist - Dalibor Chatrný. Several features of conceptual art are described in greater detail on chosen examples of the way he works with photography, words and colour, with mirrors and mirror reflection, space and planes. Finally, the thesis considers the specific nature of Czech conceptual art and it also reflects on criticism of conceptual art...