Zaměření ergoterapeutické intervence u osob s poruchou expresivní složky verbální komunikace na funkční komunikaci
Direction of OT intervention in persons with expression disorder of verbal communication
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27550Identifikátory
SIS: 75512
Kolekce
- Kvalifikační práce [4504]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rodová, Zuzana
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Ergoterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze
Datum obhajoby
8. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá funkční komunikací u osob s chronickou expresivní fatickou poruchou. Za tímto účelem zmiňuje využití prostředků neverbální komunikace k jejímu zlepšení. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části se věnuje propojení funkční komunikace s ergoterapií a logopedií, definuje funkční komunikaci, zabývá se problematikou fatických poruch, popisuje jednotlivé způsoby neverbální komunikace a způsoby jejich osvojování. Praktická část obsahuje záznam práce se třemi pacienty s chronickou expresivní afázií za účelem zvýšení funkční komunikace. Součástí praktické části je popis metodologie, který blíže vysvětluje a zdůvodňuje použité postupy. Intervence s pacienty probíhala na přelomu května a června 2009 na Klinice rehabilitačního lékařství v Praze a je zaznamenána v kasuistikách. Výstupem praktické části bylo zhotovení dvou komunikačních pomůcek (obrázkové knihy a kartičky popisující druh fatické poruchy). Ergoterapeutická intervence potvrdila pozitivní vliv vizuálně-motorických a vizuálních neverbálních prostředků pro podporu funkční komunikace. Dále se práce věnuje tématu funkční komunikace jako standardní součásti ergoterapeutického procesu. Práce poukazuje na nutnost zahrnutí funkční komunikace do ergoterapeutického procesu. Současně však vybízí k tvorbě dalších výzkumů v...
The work occupy by functional communication in humans with expressive chronic aphasia. For this purpose mention usage of nonverbal communication means for improvement of functional communication. The work is separated into two parts, the theoretical part and practical part. In theoretical part it pursues interconnection among functional communication, occupational therapy and speech therapy, defines functional communication, occupies by questions of fatigue impairments, describes various ways of nonverbal communication and also ways of their learning. In practical part it includes notation of work with three patients with expressive chronic aphasia for purpose of improvement of functional communication. There is a description of methodology which approximates the process used in practical part. The intervention with patients proceeded in the end of May and in June in 2009 in Clinic of rehabilitation medicine in Prague and is notified in case studies. The output of practical part was origination of two communication aids (the picture book and card which describes fatigue impairment). The occupational therapy intervention confirms a positive influence of visual-motoric and visual nonverbal means for facilitation of functional communication. The work also attends to functional communication as a standard part...