Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků
Science items in PISA research - analysis of czech pupil`s results
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/27971/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27971Identifiers
Study Information System: 48062
Collections
- Kvalifikační práce [11266]
Author
Advisor
Referee
Kekule, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
25. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se zabývá analýzou výsledků českých žáků v přírodovědných testech použitých ve výzkumu PISA v roce 2000, 2003 a 2006. V úvodu práce jsou uvedeny základní informace o výzkumu PISA, jeho záměru, požívaných metodách, struktuře úloh a jejich způsobu hodnocení, testovaných žácích a fázích výzkumu. Dále je podrobněji rozebrán pojem přírodovědná gramotnost, způsob prezentace výsledků a struktura přírodovědných otázek výzkumu. Následující kapitoly jsou zaměřeny na samotný rozbor výsledků českých žáků v přírodovědných otázkách, přičemž zvýšená pozornost je věnována otázkám s fyzikální tématikou. Práce přináší podrobnou analýzu jak celkových výsledků českých žáků v přírodovědné části výzkumu, tak i analýzu výsledků českých žáků podle jednotlivých aspektů přírodovědné gramotnosti.
This work is devoted to analysis of findings about czech pupils in scientific tests made by PISA in years 2000, 2003 and 2006. There are basic information about PISA's research at the beginning of this work. Next chapters are about scientific literacy, about the ways of evaluation and presentation of the output and about a structure of questions used in research. This work is mainly focused in scientific questions and it brings particular analyses of both general result of czech pupils and their results in accordance to many aspects of scientific literacy.