Zahraniční studijní pobyty 1. generace Gollovy školy
Foreign stays of students from 1st generation of Goll's school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28053Identifiers
Study Information System: 73074
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Horský, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
23. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se zaobírá tématem tzv. Gollovy školy. Konkrétně mapuje zahraniční studijní cesty některých Gollových studentů (Josef Pekař, Josef Vítězslav Šimák, Jaroslav Bidlo a Ladislav Hofman), jež zasazuje do širšího kontextu dlouhého 19. století. Cílem bylo podat několik možných náhledů na koncept Gollovy školy, která nemusí být vnímána jen jako metodologické uskupení, ale může být nahlíženy i z mimovědeckých pozic. Do popředí zde vyvstává osobnost Jaroslava Golla jako svébytného učitele, jeho organizační schopnosti, sociální síť osobních vztahů apod. To všechno se podílelo na konstituování skupiny kolem Jaroslava Golla, jež vešla do dějin dějepisectví pod názvem Gollova škola.
This presented work is focused on the topic of so called Goll's School. It pays its attention to the foreign stays of Jaroslav Goll's oldest students (Josef Pekař, Josef Vitezslav Simak, Jaroslav Bidlo and Ladislav Hofman), which are situated to the period of "long 19th century". The point of it was to show some concrete perspectives of examining the term "Goll's School", which does not have to be treated as just a methodological group. The main features are Jaroslav Goll as a charismatic tutor, his organization skills or social net of personal relations. These all eventually put together few historians, who are today known as Goll's School.