Motorické a kognitivní důsledky vrozené mozečkové degenerace a některé možnosti jeího ovlivnění
The motor and cognitive consequences of inborn cerebellar degeneration and some possibilities how to influence it
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2817Identifikátory
SIS: 96246
Kolekce
- Kvalifikační práce [333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pokorný, Jaroslav
Mareš, Jan
Fakulta / součást
Lékařská fakulta v Plzni
Obor
Fyziologie a patologická fyziologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav fyziologie
Datum obhajoby
13. 4. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v PlzniJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Motorické a kognitivní důsledky vrozené mozečkové degenerace a některé možnosti jejího ovlivnění Mozečku je tradičně připisována úloha koordinátora pohybů, rovnováhy a regulátoru svalového tonu. Později byla odhalena i účast mozečku na motorickém učení. V posledních letech navíc roste počet experimentálních a klinických důkazů o participaci cerebela na kognitivních funkcích obecně. Z experimentálních prací zejména pokusy na zvířatech prokazují vliv mozečku na různé typy učení a paměti. Vhodným modelem pro výzkum degenerace mozečku jsou myši typu Lurcher, u nichž v průběhu života dochází k progresivnímu zániku Purkyňových buněk s následným úbytkem granulárních buněk a neuronů dolní olivy. V této práci jsme sledovali: - vývoj motorického učení a aktuálních motorických dovedností v průběhu 1. měsíce po narození, - pozitivní a negativní ovlivnění syntézy NO a jeho dopadu na diskriminační učení, - účinek podávání MK-801 (nekompetitivního antagonisty NMDA receptoru) na diskriminační učení myší typu Lurcher a wild odvozených od dvou kmenů. Myši typu Lurcher a wild byly podrobeny testům motorické dovednosti ve 4 metodikách jednorázově v 15., 20., 25. nebo 30. dnu postnatálního života (PŽ) a jejich výkony porovnány s výsledky zvířat obou typů (Lurcher a wild) ve stejných dnech s tím, že tato zvířata byla ve stejných...
The motor and cognitive consequences of inborn cerebellar degeneration and some possibilities how to influence it The cerebellum is traditionally considered to be a coordinator of movements and equilibrium and a regulator of muscular tone. Participation of the cerebellum on the motor learning has been discovered later. Besides that, there is increasing experimental and clinical evidence supporting the idea of an important role of the cerebellum in common cognitive functions. Increasing number of experimental works - especially those on animals - demonstrate an effect of the the cerebellum on the memory and different types of learning. A suitable model to study the cerebellar degeneration are Lurcher mutant mice. During their lives, there is a progressive loss of Purkinje cells followed by a loss of granular cells and inferior oliva neurons. We concentrated on the following problems in this work: - development of motor learning and topical motor skills during the first month of life - positive and negative changes in NO synthesis and subsequent effect on discriminative learning - effect of administration of MK-801(non-competitive antagonist of NMDA receptors) on discriminative learning of Lurcher mutants and wild mice derived from two strains (C3H and C57B1/7). Lurcher mutants and wild mice were put in motor...