Historie nezlob mě! aneb Jak si užít muzeum při výuce dějepisu
History, Don?t Make Me Angry! or How to Use a Museum for History Instruction
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/2845/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2845Identifiers
Study Information System: 20423
Collections
- Kvalifikační práce [19336]
Author
Advisor
Referee
Havlůjová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem této práce je využití muzea při výuce dějepisu se zaměřením na Muzeum v Benátkách nad Jizerou, pobočku Muzea Mladoboleslavska v Mladé Boleslavi, které nabízí expozice o dějinách a velkých osobnostech regionu. Náměty z regionální historie jsou v osnovách dějepisu pro základní školy doporučovány k zařazení do výuky, ale díky rozsahu látky českých a obecných dějin na ně učitelé v hodinách nemají čas. Větší prostor pro jejich uplatnění snad přinese zavedení Rámcového vzdělávacího programu. Více než časová dotace hodin dějepisu, je problémem to, že regionální historie nebývá zpracovaná do formy použitelné ve škole. V případě Benátek nad Jizerou sice existuje literatura k jejich historii, pro výuku konkrétních dějinných událostí regionu je však buď příliš zběžná nebo příliš odborná. I populárně naučná literatura je úzce specializovaná (např. archeologie Keltů) a zabývá se zpravidla velkým územním celkem (např. celé Pojizeří). Nej zajímavější informace jsou roztroušeny v regionálních časopisech a nezpracované v archivu v Mladé Boleslavi. Za takových podmínek je pro učitele opravdu těžké nastudovat a zařadit do výuky regionální historii. Ani zaměstnanci muzea, kteří mají k dispozici jak písemné, tak hmotné prameny, nemají v rámci svých pracovních povinností možnosti studovat vzdělávací programy a zabývat se...
Tématem této práce je využití muzea při výuce dějepisu se zaměřením na Muzeum v Benátkách nad Jizerou, pobočku Muzea Mladoboleslavska v Mladé Boleslavi, které nabízí expozice o dějinách a velkých osobnostech regionu. Náměty z regionální historie jsou v osnovách dějepisu pro základní školy doporučovány k zařazení do výuky, ale díky rozsahu látky českých a obecných dějin na ně učitelé v hodinách nemají čas. Větší prostor pro jejich uplatnění snad přinese zavedení Rámcového vzdělávacího programu. Více než časová dotace hodin dějepisu, je problémem to, že regionální historie nebývá zpracovaná do formy použitelné ve škole. V případě Benátek nad Jizerou sice existuje literatura k jejich historii, pro výuku konkrétních dějinných událostí regionu je však buď příliš zběžná nebo příliš odborná. I populárně naučná literatura je úzce specializovaná (např. archeologie Keltů) a zabývá se zpravidla velkým územním celkem (např. celé Pojizeří). Nej zajímavější informace jsou roztroušeny v regionálních časopisech a nezpracované v archivu v Mladé Boleslavi. Za takových podmínek je pro učitele opravdu těžké nastudovat a zařadit do výuky regionální historii. Ani zaměstnanci muzea, kteří mají k dispozici jak písemné, tak hmotné prameny, nemají v rámci svých pracovních povinností možnosti studovat vzdělávací programy a zabývat se...