Tatra Kopřivnice 1919-1945 : elitní značka československého průmyslu
Tatra Kopřivnice 1919-1945 : the premium brand of the Czechoslovak industry
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28821Identifiers
Study Information System: 87217
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Kameníček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
17. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Automobilová značka Tatra se stala jedním z nejvýraznějších symbolů československého průmyslu a dokázala se proslavit se po celém světě. Cílem této bakalářské práce je nalézt nejdůležitější příčiny hospodářského úspěchu závodu Tatra Kopřivnice. Soustřeďuje se na období největšího rozmachu tohoto podniku od počátků Československé republiky až do konce druhé světové války, tedy na období 1919 - 1945. V jednotlivých kapitolách postupně rozebíráme strukturu společnosti a systém řízení, technicko - ekonomické parametry výroby, ale také propagaci a marketingovou strategii podniku. Dále se podíváme na postavení kopřivnického podniku v rámci československého automobilového průmyslu a rovněž na mezinárodní automobilový trh. Závěrečná, ovšem neméně důležitá část se věnuje oblasti lidských zdrojů. Při psaní této práce byly využity i dosud nepublikované materiály z podnikového archivu společnosti Tatra, a. s. a také informace z rozhovorů s pracovníky Technického muzea Tatra Kopřivnice.
The Tatra automotive brand has become one of the most outstanding symbols of the Czechoslovak industry and has become famous all over the world, too. The aim of this bachelor thesis is to discover the most important reasons that led to the economic success of Tatra Kopřivnice vehicle manufacturer. It focuses on the period of the biggest expansion of the company from the establishment of the Czechoslovak republic up to the end of the Second World War - the period of 1919 - 1945. Particular chapters offer an analysis of the company's structure and its management system as well as techno - economic parameters of production, marketing and advertising. Then we explore the position of Tatra company within the Czechoslovak automotive industry and also the international automotive trade. Last but not least, we focus on the area of human resources. In the thesis, there are included materials from the company's archive that have not yet been published, as well as information from interviews with employees of the Technical Museum of Tatra Kopřivnice.