Částicové systémy
Particle Systems
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28822Identifiers
Study Information System: 81085
Collections
- Kvalifikační práce [11267]
Author
Advisor
Referee
Kmoch, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
22. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V předložené práci se zabývám vývojem knihovny na práci s částicovými systémy nezávislou na konkretní použité gra fické knihovně. Částicové systémy slouží v rzných grafi ckých aplikacích k zobrazování zajímavých efektů (jako je například: oheň, vodopád, kouř, výbuchy, atd.), jež by se jinak velice těžko zobrazovaly stejným způsobem jako jiné běžné objekty ve scéně. Jelikož je toto velice rozsáhlé téma, rozhodl jsem se více zaměřit hlavně na interakce mezi jednotlivými částicemi, které by byly dostatečně rychlé na online vykreslování. Pro případné výpočetně náročné interakce zároveň umožňuji uložení vypočtených vlastností částic na disk a posléze jejich rychlé přehrání. Abych co nejvíce využil výkonu dnešních procesorů, probíhají některé výpočty paralelně na více jádrech.
In the present work I concern myself with the development of Particle systems library independent on any concrete graphical library. Particle systems are used in various graphical applications to render interesting e ects (for example: fi re, waterfall, smoke, explosions, etc.) which are nearly impossible to be rendered the same way as other ordinary objects in scene. Given the fact that this is very complex theme I choose to concentrate mostly on interactions between particles that would be fast enough for online rendering. For possible hard to compute interactions I allow saving calculated properties of particles and afterwards their fast playback. Because many moderns processors have more than one core some calculations in my library can run parallel in more threads.