Tragedy of the Commons
Tragédie obecní pastviny
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28830Identifikátory
SIS: 87225
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schwarz, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
17. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá situací známou jako Tragedy of the Commons, ve které konflikt mezi zájmy jednotlivce a skupiny vyústí v přehnané využívání společného zdroje. Zaměřuje se na teoretické modely, přičemž kombinuje nástroje teorie her a maximalizace. Práce analyzuje různé aspekty této situace, mimo jiné strukturu hry, výplatní matice, opakování a charakteristiku jednotlivců i celé skupiny, a to nejprve v situaci, kdy není připuštěna žádná interakce mezi hráči a poté v situaci, kdy hráči mají možnost komunikovat a případně se dohodnout na způsobu spravování zdroje. V souladu s mnoha současnými studiemi ukazujeme, že státní správa zdroje není jediným řešením daného dilematu. Navíc, v situaci kdy je umožněn kontakt, hráči mohou být schopni si vytvořit vlastní pravidla hry a tak se vyhnout `tragédii'. Komunikace a možnost vytvoření donucovacích prostředků se ukázaly jako zasadní faktory určující úspěch takto vytvořených pravidel.
This thesis focuses on the situation known as the Tragedy of the Commons, in which conicting individual and group interests result in overappropriation of a common- pool resource. It examines the setting focusing on theoretical models, combining the approaches of game theory and maximization. It analyzes the e_ects of dif- ferent aspects of the situation, such as game structure, game payoffs, repetitions and individual and group characteristics, first in the setting where no interactions among players are possible, and then in the situation in which players are allowed to communicate and decide on some kind of management of the resource. In accord with many recent studies, this thesis shows that state management of a resource is not the only solution to the dilemma. Moreover, when interactions among players are allowed, users may be able to design their own rules, thus avoiding the `tragic' outcome. Communication and the ability to design sanctioning mechanism is shown to have a major impact on the success of these self-management rules.