The Czech pharmaceutical industry : Do specific features of the relevant market provide sufficient incentives for an effective informal regulation?
Český farmaceutický průmysl : Poskytují specifické rysy relevantního trhu dostatečné stimuly pro efektivní neformální regulaci?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28831Identifiers
Study Information System: 87231
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Fialová, Kamila
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
14. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Bakalářská práce popisuje specifické rysy analyzovaného trhu a na základě empirických i teoretických zjištění se pokouší obhájit motivaci výrobců léků efektivně využívat samoregulační praktiky v oblasti jejich (ne)etického chování. Přehled v první části práce zahrnuje stručný popis procesu výzkumu a vývoje nového léku, průvodních a následných regulačních zásahů státu a oblast pravomocí samoregulace a prostředků jejího vymáhání. Následuje formulace modelu založeného na závěrech předcházejících kapitol, zjištěních jiných autorů a praktických zkušeností z českého prostředí. Model sa pokouší odpovědět na hlavní otázku existence dostatečných stimulů pro efektivní samoregulaci výrobců léku působících na českém trhu.
The bachelor thesis provides an overview of specific features of relevant market. Based on both empirical and theoretical findings it attempts to justify sufficiency of drug producers' incentives for an effective self-regulation of their (un)ethical conduct. The overview in the first part of the thesis includes brief description of R&D process, statutory interventions before and after a new drug is introduced to the market, area and tools of self-regulation enfocement. Subsequently, a model combining conclusions from previous chapters, additional relevant studies and practical experience from Czech market is drafted and tries to answer central question of the thesis whether sufficient incentives exist for the producers to monitor themselves effectively.