Základní formáty agenturních zpráv : (komparace ČTK/Reuters)
Basic formats of agency news : (the comparison ČTK/Reuters)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29043Identifiers
Study Information System: 88232
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Švec, Štefan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
14. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce "Základní formáty agenturních zpráv (komparace ČTK / Reuters)" pojednává o rozdílech a podobnostech textového zpravodajství, které je produkováno zpravodajskými agenturami ČTK a Reuters. Autorka práce se v úvodní části věnuje historii vybraných zpravodajských agentur a jejich produkci zpráv obecně. Uvádí také typologii a kategorizaci zpravodajských agentur, stejně jako definici základního pojmu - zpravodajské agentury. Předmětem zájmu výzkumné části práce je definování dalšího důležitého pojmu, textové zprávy. Práce se zabývá její stavbou, strukturou a tím, jak vybrané agentury využívají tzv. metadata. Práce dále komparativní analýzou zkoumá, jaké znaky převažují ve vydávání textových zpráv a jak se u dvou vybraných agentur liší. U vybraných typů zpráv jsou uvedeny konkrétní příklady, které ve zkrácené formě ilustrují charakteristické rysy jednotlivých zpráv. V příloze jsou pak tyto zprávy uvedeny v jejich celém znění.
This thesis "Basic formats of agency news (the comparison ČTK/Reuters)" deals with differences and similarities of text reports that are produced by the news agencies ČTK and Reuters. The author of this work attends to a history of selected news agencies and generally to their production of news in the introductory part. She also mentions the typology and categorisation of news agencies as well as the definition of the basic term - a news agency. The research part of the work is also focused on a definition of further important term - a text report. The work deals with its construction, structure and how different agencies use so called "metadata". The work explores by using comparative analysis what features prevail in issuing text reports and how they defer in the chosen agencies. The particular examples are presented at the chosen types of news that illustrate individual features of particular types of news in brief form. The annex contains the news in a full version.