Celebrity marketing - Petr Čech v kampani České spořitelny
Celebrity marketing - Petr Čech in Česká spořitelna's campaign
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29054Identifiers
Study Information System: 86732
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Šesták, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
14. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce "Celebrity marketing - Petr Čech v kampani České spořitelny" pojednává o poměrně novém termínu z oboru marketingové komunikace, kterým je celebrity marketing. Celebrity marketing lze charakterizovat jako komunikaci (společností) s využitím tváří slavných osobností - celebrit. Tato práce se snaží objasnit problematiku tohoto mladého oboru, zprostředkovat zkušenosti zahraničních odborníků, vysvětlit základní pojmy a nastínit možné způsoby práce s celebritami. Součástí práce je samozřejmě i zhodnocení efektivnosti reklam s celebritami a porovnání s reklamami bez slavných tváří, nezapomínám ani na možná úskalí, se kterými se marketéři při realizaci celebrity marketingu mohou v praxi setkávat. Získané poznatky pak aplikuji na konkrétní vybrané kampani. Tou je kampaň přední české bankovní instituce České spořitelny, která spolupracuje s jedním z nejznámějších českých sportovců - fotbalovým reprezentačním brankářem Petrem Čechem. V této části nejdříve představím oba protagonisty a poté se věnuji rozboru jejich několikaleté spolupráce. Závěrem se zabývám také zhodnocením současné situace na poli celebrity marketingu, úrovní využívání slavných osobností a možnému vývoji do budoucna.
Bachelor thesis "Celebrity marketing - Petr Čech in Česká spořitelna's campaign" deals with a quite new term from the field of marketing communication, which is celebrity marketing. Celebrity marketing can be characterized as a communication (of companies) using faces of famous people - celebrities. This thesis tries to clarify the questions of this young field, to mediate the experiences of foreign specialists, to explain basic terms and to outline possible ways of using celebrities. Part of this thesis is, of course, the evaluation of the efficiency of ads with celebrities and comparison with ads without them. I am not oblivious to the possible pitfalls, which the marketers can actually face while executing celebrity marketing. I apply gained pieces of knowledge on one concrete chosen campaign. This is a campaign of the most prominent banking institution in the Czech Republic Česká spořitelna, which cooperates with one of the most famous Czech athletes - Czech football team goalkeeper Petr Čech. In this part I first introduce both of the protagonists and then I attend to the analysis of their multi-year cooperation. Finally I deal with the evaluation of current situation on the celebrity marketing's field, with the level of using famous faces and possible future progress.