Středověké nástěnné malby v kostele sv. Klimenta na Levém Hradci
Wall Paintings in the Church of St Clement at Levý Hradec
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29237Identifikátory
SIS: 66951
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ottová, Michaela
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vratislav Keprt: Středověké nástěnné malby v kostele sv. Klimenta na Levém Hradci (bakalářská práce 2009) Résumé Nástěnné malby v kostele sv. Klimenta na Levém Hradci představují mariánsko- christologický cyklus, který se odvíjí ve dvou přibližně 170cm vysokých pásech na stěnách pětibokého presbytáře. Ikonografický program výzdoby kněžiště je v klenebních polích dále doplněn o vyobrazení církevních otců, starozákonních proroků, evangelistů a andělů nesoucích nástroje Kristova umučení. V rámci českého monumentálního malířství jsou levohradecké malby významnou památkou, která mimořádným způsobem doplňuje pohled na umělecký vývoj v poslední čtvrtině 14. století. Cílem této bakalářské práce je pomocí metod formální a ikonografické analýzy zasadit studované malby do souvislostí dobové tvorby a na základě shrnuté literatury k tématu a dohledání analogií k jednotlivým výjevům naznačit význam maleb v kontextu českého a evropského umění. Koncem 14. století náleželo patronátní právo ke kostelu sv. Klimenta ženskému benediktinskému klášteru při kostele sv. Jiří na Pražském Hradě. Vedle svatojiřského kláštera mohli mít na vznik levohradeckých nástěnných maleb též vliv i páni z Mühlhausenu, kteří v 70. letech 14. století zakoupili nedalekou roztockou tvrz. Stylová příbuznost výmalby tamní kaple s levohradeckými malbami...
Keprt_abstrakt v AJ.txt Anglická anotace Medieval wall paintings in the St. Clement Church at Levý Hradec Wall paintings in the St. Clement Church at Levý Hradec depict a cycle with motives from the lives of Christ and Virgin Mary portrayed in two stripes, located at the walls of the pentagonal presbytery, each approximately 170 cm high. The iconographic programme decorating the choir in the severies is enriched by depictions of the Early Church Fathers, Old Testament prophets, the evangelists, and angels carrying Arma Christi. In the context of Bohemian monumental painting, the wall paintings at Levý Hradec are important because they complement and enlighten our knowledge of artistic development of the period between the 1370s and 1400. This thesis uses the methods of stylistic and iconographic analysis to place the studied paintings into the context of the artwork of the given period. After reviewing existing literature and researching relevant analogies to individual motives and scenes, the thesis outlines the importance of the paintings against the background of other works created in the Bohemian and central European area in the given period. Towards the end of the 14th century, the right of patronage to the St. Clement Church belonged to the Benedictine convent to the St. George Church at Prague...