Vyšebrodský oltář
Altarpiece of Vyšší Brod
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/29268/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29268Identifiers
Study Information System: 14976
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Ottová, Michaela
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
9. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Resumé Bakalářská práce se zabývá Vyšebrodským oltářem - cyklem devíti christologických deskových maleb z poloviny 14. století, které byly (až do svého převozu do dnešní Národní galerie v roce 1938) uchovány v klášterní galerii ve Vyšším Brodě. Práce se nejdříve věnuje technickému popisu desek, stavu jejich zachování a provedeným restaurátorským pracím. Následuje formální popis jednotlivých desek, po kterém se práce zaměří na své hlavní téma. Tím je souhrn dosavadní literatury pojednávající o Vyšebrodském oltáři a rozebrání hlavních teorií o stěžejních otázkách spojených s tímto dílem (postavy objednavatele a autora či autorů desek, datace, místo původního určení a rekonstrukce původního uspořádání cyklu). Obecně uznávaná hypotéza mluví o uspořádání desek do čtvercového retáblu složeném ze tří řad po třech deskách. Zmíněny jsou však i další dvě teorie. Podle první byl cyklus určen a objednán Petrem I. z Rožmberka pro korunovaci Karla IV. českým králem roku 1347; desky měly být v řadě vedle sebe umístěny do katedrály Sv. Víta na Pražském hradě. Poslední prezentovaná teorie kombinuje oba předchozí názory a tvrdí, že desky byly uspořádány v jedné řadě na letneru oddělujícím chór mnichů a loď, nikoli však v chrámu sv. Víta, ale v klášterním kostele ve Vyšším Brodě. Jednotlivé teorie jsou podpořeny...
Altarpiece of Vyšší Brod (Hohenfurth) The bachelor thesis deals with the Altarpiece of Vyšší Brod - a set of nine Christological panel paintings from the first half of 14th century, which were stored at the gallery of monastery in Vyšší Brod (they were moved to the National Gallery in Prague in 1938). Firstly, the technical aspects of paintings, their preservation and the process of renovation are discussed. Formal description of each scene follows. Next part of the thesis is devoted to its main subject - summary of present articles and books that address the topic of the Altarpiece of Vyšší Brod. Main theories concerning painters of the panels, time of their origin and their original placement and appearance are described in detail. Also an analysis of iconographical motives of paintings is presented. deskové malířství - panel painting 14. století - 14. century oltář - altar Vyšší Brod - Hohenfurth tempera - tempera