Vzdělávání dospělých a nerovnosti v přístupu ke vzdělání z hlediska gender
Adult education and inequality in access to education from gender perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29551Identifiers
Study Information System: 74433
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Neusarová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
23. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Ve své bakalářské práci se zamýšlím nad tématem nerovností ve vzdělání a nerovností v přístupu ke vzdělání z pohledu gender, pohlaví. Jedná se o téma velmi široké a multidisciplinární. V bakalářské práci lze vystopovat v podstatě čtyři takové pohledy. Obecné charakteristiky vycházejí ze sociologického úhlu pohledu - zde pojednávám o nerovnostech na obecné úrovni, proč se vyskytují, jaké jsou jejich druhy a dále zde vysvětluji pojem gender a níže v textu se potom zabývám tradiční sociologickou problematikou, a sice sociální stratifikací s přihlédnutím ke zvolenému tématu. Další pohled na téma nerovností ve vzdělání z pohledu gender mi poskytla historická věda - s její pomocí mapuji vývoj ženského vzdělání v České republice a vůbec emancipačních snah na tomto poli do dnešních dnů. Následně se zabývám uvedeným tématem z pohledu pedagogiky, vědy o výchově a vzdělávání. Rozebírám, kde se vyučující spolu s autory výukových materiálů pro děti dopouštějí nejčastějších chyb a zároveň poskytuji návod, jak se těchto chyb vyvarovat a jak by měla vypadat genderově citlivá výuka. V poslední řadě pojednávám o dnešní situaci úrovně vzdělání žen s ohledem na situaci v České republice a problematice úzce související, tj. situaci žen na trhu práce.
In my bachelor work I deal with a topic of inequalities in education and inequalities in the access to education from gender perspective. It is a very wide and multidisciplinary topic. In my bachelor work it is possible to find in fact four points of view. General characteristics come from the sociological point of view - here I deal with inequalities generally, I give explanation why they exit, what they kinds are and then I explain the meaning of "gender" and after in the text I deal with traditional sociological theory, which is social stratification in the view of dealt topics. Next view of inequalities from gender perspective I got from historical theory - with its help I deal with the history of women's education in the Czech Republic and how the women tried to reach formal education till today. Then I deal with this topic from the view of pedagogical theory - theory about education. I try to look into the most common mistakes made by the authors of the school materials as well as by teachers and at the same time I try to give them a manual how to avoid these mistakes and how correct gender sensitive education should look like. At last I deal with today's situation in women's education in the Czech Republic and a topic close to it - labour market.