Výuka geografie v praxi: podmínky realizace a míra využívání terénní výuky na gymnáziích okresu Děčín
Geography teaching: conditions for fieldwork implementation and its level of employment at grammar schools in Decin county
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30020Identifiers
Study Information System: 66506
Collections
- Kvalifikační práce [20090]
Author
Advisor
Referee
Řezníčková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
učitelství VVP pro SŠ tělesná výchova - geografie
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
27. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
geografické vzdělávání;metody a formy výuky;kurikulumKeywords (English)
geographical education;teaching methods and forms;curriculumHlavním cílem této práce je posoudit podmínky pro realizaci terénní výuky a míru jejího využití ve vybraném regionu. Tento cíl je sledován ve třech úrovních: 1) Vymezení rámců pro terénní výuku ve strategických dokumentech. 2) Analýza míry využívání terénní výuky ve sledovaném okrese. 3) Analýza přístupu učitelů k terénní výuce. Sledovanou oblastí je okres Děčín, ve kterém se nacházejí čtyři gymnázia. Diplomová práce by měla být především sondou do problematiky využívání terénní výuky a poskytnout tak podklady pro zkvalitnění výuky zeměpisu. K problematice terénního vyučování přistupujeme v práci z různých úhlů pohledu. Jednak z hlediska institucionálního (možnosti pro terénní výuku ustanovené v kurikulárních dokumentech), jednak z hlediska subjektivní reflexe pedagogů škol děčínského okresu (výsledky empirického šetření).
The general aim of this thesis is to evaluate the conditions for fieldwork implementation and its level of employment in a given region. This aim is followed in three areas: 1) Definition of framework for fieldwork in strategic documents. 2) Analysis of fieldwork employment in a given region. 3) Analysis of teachers' approaches towards fieldwork. For the purpose of this thesis four grammar schools located within the Decin county were observed. The present situation pertaining to the employment of fieldwork was mapped in order to lay the foundation for an improvement of teaching techniques in geography. The issue of fieldwork is approached from different points of view: an institutional perspective (i.e. opportunities of fieldwork as defined in curricular documents, a subjective perspective based on the experience of teachers within the Decin county (i.e. empirical investigation).