Interdisciplinární pojetí tematického celku savci
An Interdisciplinary Approach to Teaching the Mammals
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30283Identifiers
Study Information System: 66503
Collections
- Kvalifikační práce [20090]
Author
Advisor
Referee
Mourek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Interdisciplinární pojetí výuky, tradiční pojetí výuky, integraceKeywords (English)
Integrated curriculum, subject-based curriculum, integrationHlavním cílem diplomové práce bylo vytvoření interdisciplinárně pojaté výuky tematického celku savci a následně její komparace s výukou tradiční. V teoretické části je představen rozdíl mezi tradičně a interdisciplinárně pojatou výukou, dále je uveden historický pohled na danou problematiku a v neposlední řadě práce seznamuje s možnostmi, kterými interdisciplinární výuka může vzniknout. V kapitole Možnosti integrovaného kurikula je prezentovaná stručná charakteristika projektové výuky a její porovnání s výukou interdisciplinární. Praktická část se zabývá experimantální výukou ve dvou třídách u žáků na vyšším stupni gymnázia Postupická, přičemž jedna třída byla vyučována pouze na úrovni biologie bez mezipředmětových vztahů a naopak ta druhá interdisciplinárně. Efektivita výuky byla evaluována pomocí dotazníku a polořízeného rozhovoru.
Diploma thesis deals with an interdisciplinary based teaching approach in biology, specifically the thematic unit of mammals. The theoretical part examines the difference between inter- and subject-specific curriculum, as well as historical perspective of the issues, not least are given options of how integrated learning can occur. In the chapter "Options of integrated curriculum" a brief characterization of the project teaching is presented and compared with the integrated teaching. The practical part deals with an experimental teaching of two classes at the upper secondary school Postupická. The effectiveness of teaching was evaluated by questionnaires and a semi-structured interview.