Výuka tematického celku ptaci na školách se zrakovým postižením
Birds as a thematic unit for education on school with visually impaired pupils
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/30334/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30334Identifiers
Study Information System: 50730
Collections
- Kvalifikační práce [20205]
Author
Advisor
Referee
Machová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geology for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem diplomové práce je ověření některých aktivizujících vyučovacích metod a organizačních forem (např. pracovní listy, přírodovědná exkurze) ve výuce tematického celku Ptáci na 2. stupni ZŠ a na čtyřletém gymnáziu. V diplomové práci je proveden rozbor tématu Ptáci v českých učebnicích a porovnáno ornitologické učivo v učebnicích systematického i ekologického pojetí. Dále jsou zpracovány obsahové náměty pro realizaci aktivizujících prvků ve výuce s následnou evaluací v praktické výuce. Jako samostatná kapitola je řešeno určování vybraných ptačích druhů na základě jejich zpěvu či dalších hlasových projevů zrakově handicapovanými žáky. Ptačí hlasy jsou prezentovány nahrávkami na CD při jarních exkurzích.
The aim of my thesis is the verification of some activisating methods and forms (e.g. workbook, excursion) used in teaching of the "Birds" block on the upper elementary and lower grammar school. In my thesis the analysis of the topic "Birds" in Czech text-books and a comparison of the ornithological theme in systematic and ecological text-books will be made and the contentual schemes of activisating components of education with subsequent evaluation in hands-on training will be worked up. As a separated section the comparison of bird-recognition skills based on singing of chosen bird species students with visual handicap will be analyzed. Bird voices will be presented by CD records and by spring excursions.