Words versus music: analysis of Samuel Beckett's "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby"
Slova kontra muzika: analýza "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby" Samuela Becketta
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30985Identifiers
Study Information System: 88720
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
24. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá analýzou dvou rozhlasových her Samuela Becketta a jedné hry divadelní. Tyto tři hry - Words and Music, Cascando a Rockaby - sdílejí jednu podstatnou vlastnost: obsahují hudební složku, ať už ve své struktuře, centrálním tématu nebo v jazyce samotném. Hudba je v těchto dramatech nezbytnou součástí, neboť zde poukazuje na neschopnost jazyka skutečně vyjádřit hluboké emoce, nevyslovitelné prožitky a jiné pocity, pro něž "slova nestačí." Cílem této práce je dokázat, že hudba je skutečně mocnějším vyjadřovacím prostředkem než jazyk, co se týče emočních stavů a pocitů, které jsou pro každého jedince individuální a nelze je paušalizovat či použít pro ně slova běžně užívaného jazyka. Nedostatečnost jazyka je typickým rysem Beckettovy tvorby; v těchto hrách je proti němu postavena hudba, která z tohoto "souboje" vychází jako vítěz.
It was my endeavour to demonstrate the manifold capacities of music with (or emanating from) a text. Indeed, I have proved that music is able to express what words cannot, and that there are many links between the verbal language and that of music, and thus both can be used in an interplay as it can be perceived in Cascando where Voice merges with Music in harmony and their arrangement constitutes a fugue; or both elements can challenge each other in an effort to ascertain which of them should be taken as superior to the other, as in Words and Music; or, even, that language freed of the customary syntactic chains is able to produce rhytmical patterns in accordance to what the words describe, as it is in Rockaby.