Program Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina jako jedna z možností rozvoje učebních kompetencí žáků
Reuven Feuerstein's instrumental enrichment program as the option of learner's learning competency development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31858Identifiers
Study Information System: 93731
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná diplomová práce řeší otázku rozvojetvomých možností v procesu školního učení. Tato otázka je zasazena do kontextu změn, jež v dnešní době probíhají v souvislosti s transformací školního kurikula. Nejdůležitějším aspektem těchto změn je pojetí školního učení a poznání jako nejenom kognitivního, ale i osobnostně sociálního rozvoje. Ve vlastním procesu vzdělání a výchovy se tak začíná klást důraz nejen na intelektuální aktivity žáků, ale i na osvojení praktických znalostí a dovedností. Programy škol se tak distancují od jednostranného pamětního učení a naopak zdůrazňují užívání takových způsobů vyučování, které žákům umožní, aby se stali aktivními účastníky svého vzdělání. V oficiálních školních dokumentech je tento postoj vyjádřen ve varietě učebních kompetencí. Vzhledem ale k tomu, že při formování učebních kompetencí nejsou konkrétní metody vždy k dispozici, snaží se tato diplomová práce představit jednu z možností, kterými je možné stimulovat žáky a rozvíjet jejich dovednosti a schopnosti, které se dnes považují za klíčové.
This thesis presents the question of development options in the process of school leaming. This question is solved in the context of changes that are related to the transformation of school curriculum. The most important aspect of those changes is the conception of the school leaming as a pupiľ s cognitive as well as personal and social development. The process of education starts to insist on pupils' s intellectual activities as well as on achievement of practical knowledge and skills. The school programs distance from memory leaming and emphasize using those ways of instruction where pupils become active participants of instruction. Oficial school documents express these thoughts as a concept of leaming competency. However, concrete methods to form leaming competency are not available in these documents. Thaťs why this thesis tries to present one option how to stimulate pupils and how to develop their skills and abilities that are considered to be crucial.