Obchodní firma, koncepce právní úpravy a ochrana
Business name, the conception of legal regulation and protection
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31927Identifiers
Study Information System: 77626
Collections
- Kvalifikační práce [13835]
Author
Advisor
Referee
Zahradníčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Závěr Seznámili jsme se podrobně s minulou, současnou i budoucí právní úpravou obchodní firmy. Pokud jde o současnou právní úpravu, byla tato problematika probrána v celé své šíři a bylo poukázáno na partie, jejichž výklad není jednotný. Na tyto otázky jsem se pokusil podat vlastní odpovědí a přesvědčivě je odůvodnit. Pokud bych měl zhodnotit současné firemní právo, tak, musím říci, že souhrnně vzato se jedná o právní úpravu poměrně kvalitní, která je zcela způsobilá plnit svůj účel a nevyžaduje urgentně žádné zásadní změny. To však neznamená, že k ní nemám určité výhrady. Vzhledem k tomu, že se počítá s tím, že v dohledné budoucnosti bude nahrazena úpravou firmy v novém občanském zákoníku, zaměřím se při formulaci mých výhrad a návrhů de lege ferenda na připravovanou právní úpravu. Předně uvádím, že nová právní úprava firmy se nebude nijak zásadně lišit od té současné. Dá se o ní říci, že určité nedostatky současného firemního práva sice odstraňuje, avšak zároveň určité nové problematické prvky zavádí. Nejhorší však je, že určité nedostatky současného právního stavu přebírá. Zákonodárce tak zcela nevyužívá příležitosti, která se mu při rekodifikaci soukromého práva nabízí. Zákonodárce je ovšem třeba také pochválit především za rozšíření pojmu věci v právním smyslu a odstranění nejasné třídy jiných...
The diploma thesis attempts to provide an overview of legal regulation in field of trade name and its protection. It focuses especially on relatively complex issues connected with legal nature of the trade name as a subject-matter of legal relationship and nature of entrepreneur's right to it. Only little attention is paid to these problems in scientific literature and the conclusions are not unanimous. That is the reason why I chose this topic for my research. The present text is divided into five parts, namely introduction, three chapters and conclusion. The introduction highlights goals of the thesis, it's structure and research methods that will be used in order to reach the defined ends. Chapter One deals with history of the trade name since the second half of the 19th century until the recent regulation came into effect in 2001. The main purpose of this part is to familiarize the reader with inspiring pre-World War II era regulation. Chapter Two describes contemporary legal regulation of trade name contained in the Czech commercial code. The chapter consists of six subchapters, each of which examines different issues related to trade name. The first subchapter attempts to define essential traits of the trade name as a legal concept and to find borders between the trade name and other similar...