Já - obraz ženy
I - The Picture of a Woman
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3312Identifiers
Study Information System: 20263
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Slavík, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
/Diplomová práce/ Praha 2005 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy 132 s. (Přílohy: 17 x scan dokumentace výzkumu, 7 ilustrační obrazové materiály k textu, 4 kopie studentských koláží.) Cílem práce bylo zmapovat východiska tvorby genderové identity jedince ve společnosti s akcentem na vliv vizuální kultury. Práce se současnou mediální produkcí byla východiskem výtvarněpedagogického projektu zabývajícího se genderovými stereotypy a sociálními rolemi muže a ženy ve společnosti. Završením celého textu diplomové práce je kvalitativní analýza získaných materiálů metodou zakotvené teorie a tvorba vlastní teorie funkce centrální kategorie genderových stereotypů ve výzkumném poli. Správnost volby výzkumné strategie dokládají získané poznatky, funkční teorie a četná východiska pro pokračování a další rozvoj započaté výzkumné práce. Klíčová slova: Genderové stereotypy, genderová identita, sociální role muže a ženy, vizuální kultura, média, moc, společnost, metoda zakotvené teorie.
/Thesis/ Prague 2005 - Charles University, Faculty of Education, Department of Art, p. 132 (visual materials: 17 scans of graphic diagrams based on Grounded Theory, 7 illustrations , 4 copies of students' art work.) The goal of the thesis was to analyse and describe the origins and sources of the gender identity constitution in the society with a view to a popular visual culture influence. The present media production was the starting point for the art educational project based on the gender stereotypes generated by media and the traditional description of male and female role stereotypes in the society. The main part of the thesis is the qualitative analysis of the project materials based on Grounded Theory procedures and techniques. Description of the analytic story, central cathegory and several selected main cathegories follow. The results of the qualitative analysis itself based on Grounded Theory, newly constructed theory describing the relations between central and main cathegories in the model of reality i.e. the field of research and other useful outcomes offer many possibilities of deeper analysis and further theoretical development of this theme. Key words: Gender stereotypes, gender identity, male and female social roles, visual culture, media, power, society, Grounded Theory.