Třicetiletá válka v učebnicích dějepisu od roku 1869 do roku 2004
The Thirty Years War in History Textbooks from the year 1869 to the year 2004
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3329Identifiers
Study Information System: 20441
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Zilynskyj, Bohdan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této diplomové práce je porovnat výklady třicetileté války v učebnicích dějepisu ve zvolených časových úsecích mezi léty 1869-2004, tj. v období, ve kterém v českých zemích došlo k několika zásadním politickým a společenským změnám. Při členění sledovaného období na jednotlivé časové úseky, resp. kapitoly, jsou jako mezníky použity školské zákony a přelomové události našich dějin. Školské zákony zpravidla měnily studijní systém, délku školní docházky apod. a byly také odrazem politické situace ve státě. Určovaly i nové výchovné cíle a osnovy jednotlivých předmětů, a tím nepřímo ovlivňovaly textovou podobu učebnic. Určitý vliv měly na obsah učebnic i závěry ze soudobých prací historiků. Historiografickým výzkumem se však zabývám pouze okrajově, hlavním pramenem zkoumání jsou česky psané učebnice dějepisu. Je zřejmé, že prezentace třicetileté války v dějepisných učebnicích byla ovlivňována mnoha faktory, které jsem se pokusil v předložené studii popsat a charakterizovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Cílem této diplomové práce je porovnat výklady třicetileté války v učebnicích dějepisu ve zvolených časových úsecích mezi léty 1869-2004, tj. v období, ve kterém v českých zemích došlo k několika zásadním politickým a společenským změnám. Při členění sledovaného období na jednotlivé časové úseky, resp. kapitoly, jsou jako mezníky použity školské zákony a přelomové události našich dějin. Školské zákony zpravidla měnily studijní systém, délku školní docházky apod. a byly také odrazem politické situace ve státě. Určovaly i nové výchovné cíle a osnovy jednotlivých předmětů, a tím nepřímo ovlivňovaly textovou podobu učebnic. Určitý vliv měly na obsah učebnic i závěry ze soudobých prací historiků. Historiografickým výzkumem se však zabývám pouze okrajově, hlavním pramenem zkoumání jsou česky psané učebnice dějepisu. Je zřejmé, že prezentace třicetileté války v dějepisných učebnicích byla ovlivňována mnoha faktory, které jsem se pokusil v předložené studii popsat a charakterizovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)