Křesťanství ve výuce na českých gymnáziích
Christianity in the schooling process at the czech high schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33486Identifiers
Study Information System: 94237
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Beneš, Ladislav
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Protestant theological faculty
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce mapuje způsob, jakým se na českých čtyřletých gymnáziích vyučuje o křesťanství. Každá kapitola zpracovává jeden faktor, který výuku ovlivňuje. První kapitola se věnuje normativnímu dokumentu Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, který obsahuje základní penzum předepsaného učiva a z něhož vycházejí školní osnovy, obsažené ve školních vzdělávacích programech. Druhá kapitola srovnává školní vzdělávací programy několika gymnázií a sleduje, jaký prostor dostává křesťanství ve výuce v jednotlivých vyučovacích předmětech popřípadě ročnících studia. Třetí kapitola srovnává učebnice, které jsou používány jako pomůcky při výuce předmětů, jež byly ve druhé kapitole analyzovány jako stěžejní pro sdělování informací o křesťanství, tedy dějepisu, zeměpisu, českého jazyka a literatury a základů společenských věd. Čtvrtá kapitola rozebírá několik rozhovorů se studenty a obohacuje tak diplomovou práci o jejich názory na reálnou podobu výuky.
The thesis monitors the way of teaching about Christianity on the Czech high schools with quadrennial education programme. Every chapter processes one factor which influences the teaching. First chapter pursues the normative document Framework Education Programme for Secondary General Education, which includes elementary quotas of the prescript curriculum and which is the basis for the school plans, contained in the School Education Programmes. The second chapter compares the school education programmes of few high schools and studies how much space is left for Christianity in the teaching of constituent subjects or grades. Third chapter compares the textbooks that are used in the teaching of the subjects being analysed as principal for the information about Christianity in the second chapter. These are history, geography, Czech language and history of the literature and basis of social sciences. Fourth chapter labours few interviews with the students and enriches the thesis with their opinions about the real form of teaching.