Naplňování multikulturní výchovy v mateřeké škole
Fulfilling Multi-cultural Education in Nursery Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3408Identifiers
Study Information System: 20535
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá uplatňováním multikulturní výchovy v českém prostředí mateřských škol, konkrétně v mateřských školách na Praze 6, kde se vzhledem k velkému množství ambasád a rezidenčních bytů může očekávat větší počet přijatých jinojazyčných dětí. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost předškolního období dítěte a na nezastupitelnou funkci mateřské školy právě ve spojitosti s multikulturní a interkulturní výchovou jedince. Zdůrazňuje rovněž kulturní kontext jako hlavní veličinu ovlivňující integraci. Praktická část diplomové práce předkládá konkrétní výsledky pedagogického šetření, které zahrnuje úroveň podmínek vedoucích k integraci. Zjišťuje postoje, zkušenosti a problémy pedagogů, postoje, zkušenosti a přání rodičů, ověřuje stav socializačních a komunikačních dovedností jinojazyčných dětí, hodnotí míru jejich integrace do prostředí české mateřské školy a do skupiny vrstevníků.
The dissertation takes up multicultural education in the setting of nursery schools, specifically speaking nursery schools in Prague 6, where larger numbers of children with different mother-tongues can be expected to attend, due to the many embassies and foreign residences in this quarter. The theoretical part of the diploma work points out the specifics of a child's preschool period and the irreplaceable function of the nursery school in connection with the multicultural and intercultural education of the individual. It also emphasizes that the cultural context is the main factor influencing integration. The practical part of the diploma work presents concrete results of the pedagogical investigation, which covers the standard of the conditions leading to integration. The work ascertains the attitudes, experiences and problems of the teachers, the attitudes, experiences and wishes of the parents, verifies the state of the social and communication skills of children with different mother-tongues, evaluates the degree of their integration into the setting of the Czech nursery school and the children's peer groups.