Koncept zpravodajských hodnot a jeho vliv na výběr témat v týdeníku Respekt
The concept of news values and its influence on the topic selection in weekly magazine Respekt
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34106Identifiers
Study Information System: 104785
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zpravodajství, zpravodajské hodnoty, týdeník Respekt, kvantitativní analýza, komparace konceptů zpravodajských hodnotKeywords (English)
News, news values, Respekt magazine, quantitative analysis, comparison of news values conceptsTato diplomová práce se zabývá zpravodajstvím, konkrétně teorií zpravodajských hodnot, původně publikovanou roku 1965 Johanem Galtungem a Mari Holmboe Rugeovou. Po úvodní kapitole pojednávající o některých aspektech zpravodajství relevantních z pohledu této teorie (bulvarizace, selekce příběhů, teorie gatekeepingu) popisuje práce zevrubně původní koncept zpravodajských hodnot, shrnuje jeho hlavní dopady v oblasti mediálních studií a rovněž představuje pozdější studie, které koncept v různé míře revidovaly či zcela obměnily. Poté práce stručně představuje týdeník Respekt, neboť na toto médium jsou později dva koncepty zpravodajských hodnot (původní od Galtunga a Rugeové a pozdější od Harcupa a O'Neillové) aplikovány v rámci kvantitativní obsahové analýzy. Za sledované období prvního pololetí roku 2009 jsou v titulním tématu každého vydání hledány hodnoty z obou konceptů, nejprve přímo na obálce obsahující charakteristickou kresbu, poté případně v samotném článku. V závěru jsou prezentovány výsledky zastoupení hodnot z obou konceptů a je zhodnocen celkový význam teorie zpravodajských hodnot na výběr titulního tématu v týdeníku Respekt.
The subject of this thesis is news, or, more particularly, the theory of news values, which was first published in 1965 by Johan Galtung and Mari Holmboe Ruge. Following the first chapter dealing with some aspects connected with the theory, such as tabloidization, story selection or the gatekeeping theory, is an in-depth description of the original concept of news values and a summary of its main impacts on the field of media studies. The thesis also introduces later studies, revising or interchanging the original concept. After that, the Czech weekly magazine Respekt is briefly introduced, for it is this particular magazine to which two news values concepts (the original by Galtung and Ruge and a later re-worked version by Harcup and O'Neill) are applied in quantitative content analysis. Within the monitored period of the first half of 2009, the values from both concepts are analysed on the front page topic, first on the front page itself (as conceived by the magazine, the front page always features a large hand- painted image), then within the referred article. As a conclusion, the results show the rate of presence of the values from both concepts, which leads to a general evaluation of the theory of news values and its influence on the story selection in Respekt.