Zavedení exponenciály a logaritmu
Defining the exponential function and logarithm
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/34201/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34201Identifiers
Study Information System: 85205
Collections
- Kvalifikační práce [11266]
Author
Advisor
Referee
Veselý, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Mathematical Analysis
Date of defense
22. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
exponenciála, logaritmusKeywords (English)
exponential, logarithmV této diplomové práci uvedeme šest de nic exponenciály o základu e a pět de nic přirozeného logaritmu. Dokážeme korektnost jednotlivých de nic, odvodíme základní vlastnosti obou funkcí a ukážeme ekvivalenci všech de nic pro danou funkci. Podíváme se, jak se tyto funkce zavádí v některých učebnicích, a to jak v učebnicích pro vysoké školy, tak pro gymnázia. Budeme diskutovat výhody a nevýhody všech de nic, zaměříme se při tom na potřebnou teorii a obtížnost či délku důkazů. V závěru práce dáme některá doporučení ohledně zavedení těchto funkcí na středních a vysokých školách a uvedeme několik námětů k dalšímu zkoumání.
In this diploma thesis we will introduce six de nitions of the natural exponential function and ve de nitions of the natural logarithmic function. We will prove the de nitions' correctness, derive basic properties of both funcions and show the equivalence of all de nitions for each function. We will see how these funcions are de ned in some textbooks for universities and in textbooks for grammar schools. We will discuss the bene ts and drawbacks of all de nitions and will use the criteria such as required theory and difficulty or length of proofs. At the end of the thesis we will make some recommendations regarding de ning these functions at high schools and universities and we will give several suggestions for an additional research.