Consumer credits in Czech Republic through the optics of behavioral economics : the impact of the form of presented information on the individual's decision making
Spotřebitelské úvěry v ČR optikou behaviorální ekonomie : vliv formy smluvních podmínek na rozhodování jednotlivce
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34254Identifiers
Study Information System: 89731
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Ryska, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce se inspiruje behaviorální ekonomií, která poukazuje na důležitost formy podání informací a komplexitu rozhodování. Cílem práce je ukázat vliv způsobu podání informace na rozhodování jednotlivce v případě výběru spotřebitelského úvěru. V rámci výzkumného šetření jsou navrženy hypotetické dotazníky - každý z nich obsahuje jednu tabulku s nabídkou třech rozdílných spotřebních úvěrů. Každá tabulka prezentuje účastníkovi výzkumu smluvní podmínky v různých formách, tyto formy se ovšem nikdy neliší v množství a úrovni prezentovaných informací. Takovéto cenové a sankční manipulace nám umožňují měřit trade-off dotazovaných mezi cenou úvěru a k němu se vážícími sanknčními náklady a jak se mění preference jedince, když přidáme objasňující formu smluvních podmínek. Empirická analýza naznačuje, že pokud jsou podmínky spotřebitelských úvěrů prezentovány přehlednějším a jasnějším způsobem, je možné "pošťouchnout" spotřebitele k výběru bezpečnějšího úvěru bez toho, abychom omezili svobodu a rozsah výběru. Snahou této studie je tedy ukázat, že je velmi důležité, aby finanční instituce poskytovali informace o podmínkách spotřebních úvěrů přehledně a jednoznačně.
This study is inspired by behavioral economics, which reveals some of the biases in people's behavior and stresses the importance of the form of presented information. The aim of this study is to show the impact of the form of presented information on the individual's decision making in case of choosing consumer credit. We design hypothetical questionnaires each with one specific table introducing three different consumer credits. Each table provides participant with different form of contract conditions, which however always bear the same level of price and sanction information. Such price and sanction manipulations enable us to measure the participants' trade-off between the price of the credit and related potential sanction costs and how the preferences change if we add claryfing form of contract conditions. Empirical analysis reveals that if the conditions of the consumer credits are presented in more transparent way, it seams to be possible to nudge consumers towards safer credit without restricting the range of options. The effort of the study is therefore to show the importance of financial institutions providing borrowers with transparent and unambiguous credit contracts.