Osudy obrazů Palmy il Giovane ve sbírkách Království českého až do dnešních dnů
A history of the paintings of Palma il Giovane in the collections of the Lands of the Bohemian Crown to the present day
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34359Identifikátory
SIS: 76489
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Lubomír
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
8. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
RESUMÉ Veronika Wanková OSUDY OBRAZŮ PALMY IL GIOVANE VE SBÍRKÁCH KRÁLOVSTVÍ ČESKÉHO AŽ DO DNEŠNÍCH DNŮ Diplomová práce "Osudy obrazů Palmy il Giovane ve sbírkách Království českého až do dnešních dnů" se v prvních kapitolách věnuje vztahu Palmy k Tizianově a Tintorettově dílně. Přestože se od nepaměti uvádělo, že byl Tizianovým žákem, nejnovější bádání tuto skutečnost popírá a uvažuje o něm jako o umělci, který pracoval nezávisle na Tizianovi. Je však nutno poznamenat, že pokud Tizianova dílna potřebovala výpomoc se zakázkami, Palma nikdy neodmítl. S druhým benátským velikánem Jacopem Tintorettem měl Palma možnost setkat se při výzdobě Dóžecího paláce v Benátkách. Tímto se mu naskytla příležitost poznat Tintorettův styl, pročež ho obdivoval, a také si k němu a jeho synovi Domenicovi Tintorettovi vytvořil velmi blízký vztah. Druhá část práce dokumentuje Palmova díla. Jelikož byl po smrti mistrů Tiziana, Tintoretta a Veroneseho považován za jejich pokračovatele a nositele tradice kvalitní benátské malby, získával také velké množství zakázek a řada šlechticů toužila mít jeho obrazy. Tento zájem se týkal i českého prostředí. Palmova díla k nám proudila hned z několika center - jednak přímo z Benátek, jednak z Vídně, ale například i z Norimberku. V diplomové práci se mi podařilo zdokumentovat šestnáct obrazů, o...
A HISTORY OF THE PAINTINGS OF PALMA IL GIOVANE IN THE COLLECTIONS OF THE LANDS OF THE BOHEMIAN CROWN TO THE PRESENT DAY The diploma thesis deals in first part with the Palma's relationship to Titian's and Tintoretto's workshops. In spite of considering him as a Titian follower, the most latest research has denied this opinion and considers him as a painter working independently on Titian. However, Palma never refused to help to Titian's workshop if needed. He met Jacopo Tintoretto, another great Venetian painter of that time, during their common work on decoration of the Doge's Palace in Venice. This was an opportunity for Palma to get to know Tintoretto's style that he admired. At the same time, Palma created a very close relationship to Tintoretto and his son Domenico Tintoretto. Second part of the thesis describes Palma's works. After deaths of Titian, Tintoretto and Veronese, Palma was considered their successor and representative of traditional high- quality Venetian painting. He acquired a lot of orders and dozens of noblemen desired to own his paintings. Also aristocrats from Czech lands were interested in his works. Palma's works were coming here from several places - both directly from Venice and indirectly from Vienna or Nuremberg. I described sixteen paintings that are known to be...