Problematika Dystanázie
Problematics of dystanazia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34641Identifiers
Study Information System: 94653
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Milfait, René
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Protestant theological faculty
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Sufficient
Má práce popisuje souvislosti a problematiku dystanázie, čímž je míněno umělé udržování člověka při životě. Dystanázie nerespektuje hranici, kdy už léčba nepřináší člověku žádný užitek. Nerespektuje konečnost lidského života. Udržuje na přístrojích pouze lidské tělo, které by bez přístrojů bylo již po smrti. S tímto tématem souvisí otázka života a smrti. Dystanázie znamená zadrženou smrt. Pokud chceme definovat smrt, musíme začít definicí života. V práci zmiňuji i eutanázii. Ta je někdy popisována jako protiklad k dystanázii. Dystanázie je vnímána jako léčba, která oddaluje smrt. Eutanázie je vnímána jako opak: smrt neoddaluje, nýbrž zpřítomňuje, ba jí dokonce činí. Řešení stavů dystanázie není jednoduché. Změnit obratem smýšlení lidstva, aby se se smrtí smířilo, je nemyslitelný a nerealizovatelný úkol. Cestou může být: dát prostor komunikaci mezi pastorací, kurativní medicínou a paliativní medicínou. Nastavit úkoly, hranice a metodu spolupráce je cílem a východiskem ze stavů dystanázie. Klíčová slova: Život, smrt, eutanázie, dystanázie, bolest, utrpení, marná léčba, pastorace, paliativní medicína.
Synopsis My work describes the consequensces and the problems of dystanasia (overtreatement). Dystanasia means keeping man alive at all costs. It doesn't respect boards, where currative care doesn't bring profit to man. It doesn't respect the finallity of human life. It just keep's the human body on technical equipement and the body will not survive without these technics and will be dead. With this theme incorporates the question of life and death. It is death, which is blocked in dystanasia. When we define death, we must begin with the definition of life. My work also describes euthanasia: it is sometimes described as opposition to dystanasia. In this view, dystanasia is treatement, which prolongs death. And then euthanasia doesn't prolong death but shortens the proces of dying. Solving these problems is complicated. To change the thinking of humanity to accept inevitable death is an impossible task. Maybe the way is to give space for communication between pastoral care, medicine and paliative medicine. To set up tasks and the method of cooperating is the goal of my work. Key words: Life, death, euthanasia, dystanasia, pain, suffering, vain treatement, pastoral care, paliative medicine