Konstrukt češství jako součást mediálního textu: vlastenectví a národní hrdost na stránkách MF Dnes v období 1.ledna 2010 do 30.června 2010
A construct of Czech as a part of a media text:Czech Patriotism and the National Pride in MFDnes from January 1st 2010 till june 30th 2010
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35638Identifiers
Study Information System: 93996
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Gerbery, Juraj
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
češství, národní hrdost, národní identita, národní charakter, zpravodajství, my vs. oniKeywords (English)
czech, national pride, national identity, national character, news, we vs. themTato práce se soustředí na konstrukci češství a české národní identity v současném tisku (MF DNES leden - červen 2010), na problematiku nahlíží pomocí diskurzivní analýzy, neboť ta je vhodná zejména pro volnost, kterou nabízí v definici zkoumaných kategorií. Cílem této práce je najít pravidelnosti, které v novinových textech opakovaně prozrazují český charakter, které jsou projevy české národní identity, českého vlastenectví, češství. V těchto otázkách nemůže poskytnout absolutně platné odpovědi, protože jde o neustále se vyvíjející komplex jevů. Umožňuje ale nahlédnout z nové perspektivy současná média a tím i odraz společnosti, který z nich přijímáme. V tomto pojednání se nejprve seznámíme s historickým náhledem na problém češství a české identity, představíme nejdůležitější české autory jako Karla Čapka nebo Tomáše G. Masaryka, kteří se nad danou tematikou zamýšleli. S pomocí těchto a dalších úvah sestavíme hlavní rysy českého charakteru, které následně budeme hledat v různých rovinách současného tisku. Důležitými východisky bude např. teorie ideologického čtverce Teun van Dijka nebo mytologie Jacka Lula.
The thesis is focused on construction of Czech national identity in press (MF DNES January - June 2010). It describes this complex problem in the way of discourse analysis. Therefore, there is not used special or particular research method, because the subject of matter is approached and thought by ontological and epistemological assumptions behind it. The objective of the work is find system, which characterizes construction of Czech national identity, Czech patriotism and Czech character. There must be emphasized that it is not providing absolute answers to the specific problem, but enable us to understand the conditions behind it. First of all, there is shown thinking about Czech national identity from the historical point of view. There are described presumptions of Czech identity and character from the times of Karel Čapek and Tomáš G. Masaryk. Secondly, there is shown contemporary discourse through the study of different levels of the media text, the concepts of Teun van Dijk or Jack Lule are involved.