Žlutický kancionál
Zlutice Gradual
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36737Identifikátory
SIS: 81224
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Resumé: Žlutický kancionál Cílem práce je shrnutí literatury k problematice vzniku a výzdoby Žlutického kancionálu, dále důkladný rozbor jeho iluminací a také základní orientace v problematice analogií k jeho výzdobě. Žlutický kancionál patří ke skvostům renesančního knižního malířství. Vznikl v písařské dílně Jana Táborského z Klokotské Hory, o němž pojednává kapitola 3.1. Jeho iluminace provedl Fabián Puléř, kterému je věnována kapitola 3.2. Ten patří k nejlepším knižním malířům 16. století, jehož význam není dodnes plně doceněn. Výzdoba graduálu je popsána v kapitole 4.2. Katalog malířské výzdoby Žlutického kancionálu. Iluminace graduálu zachovávají soudobý rozvrh výzdoby rukopisů tohoto druhu. K nim je možné nalézt analogie v řadě dalších renesančních i pozdně gotických chorálních knihách. Objevují se zde prvky středověké knižní malby, ale i motivy plně renesanční, dokonale propracované perspektivní zkratky, velmi rafinované pojetí krajiny a anatomicky přesvědčivé postavy. Žlutický kancionál patří v Českých zemích k nejkrásnějším a tedy i nejnákladnějším graduálům druhé poloviny 16. století.
Zlutice gradual The goal of this work is to summarize literature for problems of genesis and decor of Zlutice gradual, further analyse its illuminations and also basic orientation in questions of analogies of its decor. Zlutice gradual is one of the best Renaissance manuscripts. Penman was Jan Taborsky from Klokotska Hora and his life and production is defined in the chapter 3.1. Fabian Puler was limner gradual and his creations are in the charter 3.2. He is one of the best limners of the 16th century. Decor of the gradual is described in the charter 4.2. Illuminations of gradual have conventional scheme choral manuscripts. A lot of analogies are found in the medieval manuscripts and also Renaissance manuscripts. There are elements of medieval literary paintwork, but also fully Renaissance elements: perfect linear perspective, high-quality scenery and brilliant anatomy. Zlutice gradual is one of the most beautiful and one of the costliest graduals of second half of the 16th century.