Aplikace metod NLE v televizním zpravodajství
APPLICATION OF NONLINEAR EDITING METHODS IN TELEVISION NEWSCAST
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37291Identifiers
Study Information System: 100935
Collections
- Kvalifikační práce [18343]
Author
Advisor
Referee
Šmíd, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
16. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nelineární, lineární, střih, redakční systém, médium, nosič, archiv, grafika, zpravodajství, Události, Česká televize, DNPS, NLE, odbavování, bodový scénářKeywords (English)
nonlinear, linear, cut, newsroom system, media, data storage, archive, graphics, news coverage, news programme, Czech television, DNPS, NLE, broadcast, rundownTématem této práce je vliv metod nelineárního střihu obrazových materiálů a použití digitálního zpravodajského systému na postup tvorby a výslednou podobu zpravodajských pořadů. Také srovnávám tyto moderní technologie se starším lineárním střihem a analogovým odbavováním relací. To ilustruji jak na představení principů obou metod, tak na hypotetickém příkladu tvorby příspěvku. Vlastní kapitoly jsou věnovány i integraci digitálních archivů a grafických nástrojů. Zkoumaným obdobím pro porovnání nových a starých technologií na vysílání pořadu Události České televize je týden od 2. do 8. dubna v roce 2010 a stejný týden o deset let dříve. Cílem práce je poukázat na to, jak mohou technické předpoklady změnit styl práce a formu zpravodajství, nejen z teoretického hlediska, ale i prakticky.
This work studies the influence that non-linear editing of visual materials and usage of digital news production system have on the final form of news programmes. I also compare these advanced technologies with the older linear editing and analog playout, illustrate it by describing the principles of both methods and explain it on a hypothetical example. Two chapters are devoted to the integration of digital archives and graphics tools. The examined period used for comparison of new and old technologies is the week from 2 to 8 April in 2010 and the same week a decade earlier. The news programme examined is Udalosti on Czech television. The aim is to point out how the technical possibilities can change the workflow and form of newscast, not just in theory but also practically.