Nezaměstnanost a vzdělání v České republice
Unemployment and education in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37930Identifiers
Study Information System: 89610
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Kameníček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
6. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Pro pracovníky s vyšším dosaženým vzděláním je charakteristické vyšší platové ohodnocení, vyšší míra participace a nižší nezaměstnanost. Teorie lidského kapitálu vysvětluje nízký počet nezaměstnaných u této skupiny především silnější provázaností kvalifikovanějších pracovníků se zaměstnavatelskou firmou a také efektivnějším hledáním volných pracovních míst, jehož důsledkem je kratší délka trvání nezaměstnanosti. Tato práce si klade za cíl analyzovat příčiny rozdílnosti měr nezaměstnanosti a volných pracovních míst u skupin s rozdílným dosaženým vzděláním za použití modelů Beveridgovy křivky a párovací funkce. Statistické testy potvrdily teoretické hypotézy o nižší pravděpodobnosti výskytu nezaměstnanosti u skupin s vyšším dosaženým vzděláním. Ačkoli nezaměstnaní s vyšší kvalifikací vykazují i kratší dobu trvání nezaměstnanosti, nebylo jednoznačně na modelu párovací funkce prokázáno, že by se tak jednalo v důsledku efektivnějšího vyhledávání volného pracovního místa.
Workers with higher adjusted education are characterised by higher wages, higher participation rate and lower unemployment. The theory of human capital explains lower number of unemployed workers from this group primarily by stronger attachment of more qualified workers to an employer's company and also by more effective job searching, which result in a shorter duration of unemployment. This paper set itself a task to analyse the reasons of variations in unemployment and vacancy rates for groups with different adjusted education by using the model of the Beveridge curve and the matching function. The statistic tests confirmed the theoretical hypothesis about lower risk of unemployment for the group with higher adjusted education. Although unemployed more qualified workers demonstrate lower duration of unemployment as well, it was not positively proved on the model of matching function, that it is due to more effective job searching.