Klavírní duo. Možnosti využití v pedagogické a umělecké práci
Piano duet. The Possibilities for Educational and Artistic Work
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3939Identifiers
Study Information System: 20629
Collections
- Kvalifikační práce [19149]
Author
Advisor
Referee
Gregor, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Má diplomová práce se zabývá historickým vývojem a interpretačními zvláštnostmi klavírního dua. Důležitou součástí je také pohled na výuku klavírního dua na základních uměleckých školách. Téměř všechny kapitoly jsou rozděleny na dva podobory klavírního dua, a to na čtyřruční hru a hru na dva klavíry. Každý z nich má vlastní historický vývoj i způsob interpretace. Z osobní zkušenosti z práce s dětmi na základní umělecké škole v předmětu hra na klavír jsem se rozhodla věnovat více pozornosti problematice a výběru instruktivní literatury pro své žáky. Jedním z důvodů byl také malý zájem o toto odvětví ze strany většiny mých spolupracovníků. Je to zapříčiněno hlavně neznalostí a malou dostupností metodického materiálu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The main topic of my thesis is Piano duet - with possible application in education and artistic performance. Piano duets are two kinds: those for two players at one instrument, and those in which each of the two pianists has an instrument to himself. This thesis is divides into four chapters. The first one contains historical overview of the piano duets development. The second chapter provides examples of various national or international competitions and the most famous czech and foreign professional piano duets. Next chapter deals with specific technical issues of piano duets, for example selection o f piano partner or selection of repertoire. The last chapter focuses on piano duets instructions at czech music schools. It also provides some examples o f instructive literature for preschool children and pupils o f the elementary and middle schools. This thesis is an account of piano duets from the educational and artistic aspects. It is not systematic methodological text for piano teachers but it can cast light on issues of piano duets and provides them basic information. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)