Když je cesta řešením aneb Tři úlohy v prostředí čtverečkovaného papíru
When a Solution is Available or Three Angles on Graph Paper
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3976Identifiers
Study Information System: 21101
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Jančařík, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce obsahuje popis mého řešení tří úloh: hledání počtu nejkratších cest v mřížovém obdélníku m x n, zkoumání výskytu rovnoramenných mřížových trojúhelníků v prostředí čtverečkovaného papíru a zjišťování počtu mřížových úseček s alespoň jedním mřížovým bodem a s krajními mřížovými body na obvodu obdélníku m x n. Řešení těchto úloh doprovází sebereflexe postupu mého řešení. V další části jsou analyzovány experimenty s žáky 1. stupně základní školy. Úlohy pro experimenty jsou podobné úlohám, které jsem sama řešila. Úloha o hledání počtu cest byla řešena a následně popsána i v jiné diplomové práci. Tento postup je analyzován a porovnáván s mým řešením v další části této diplomové práce. Tato práce obsahuje i kapitolu o poznávacím procesu, která je teoretickým podkladem pro provedené analýzy. V poslední kapitole jsou úlohy buď přímo související s výše uvedenými úlohami, nebo rozvíjející metakognitivní schopnosti potřebné k řešení úloh. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My diploma thesis contains the solving description of three tasks: seeking after the shortest ways in a grid rectangle m x n, exploring the location of grid isosceles triangles within the frame of cross-section paper, and identifying the number of grid abscissas with at least one grid point and with the marginal points on the rectangle perimeter m x n. The task solving is accompanied by self-reflection method. Experiments with primary school pupils are analyzed in the next part of the diploma thesis. The experiments' tasks are similar to the ones I solved. Seeking after the shortest ways task was already solved and subsequently described in another diploma thesis. This method is analyzed and compared with my own in the next chapter. The diploma thesis also contains a chapter about cognitive process, which is the theoretical background for these analyses. The tasks in the last chapter are either related to the previous mentioned tasks or they develop meta-cognitive abilities necessary for task solving. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)