Hudba jazzového okruhu ve světle hudebních činností
Jazz in Music Activities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3994Identifiers
Study Information System: 20645
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Minářová Výborná, Terezie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Předkládaná diplomní práce Hudba jazzového okruhu ve svede hudebních činností je z okruhu prací historicko-srovnávacích, resp. teoreticko-deskriptivních, nikoliv z okruhu prací empiricko-výzkumných, čemuž odpovídá i její metodologie. 1 když čerpá do značné míry z poznatků již v literatuře publikovaných, tyto poznatky ale novým způsobem slučuje a organizuje, a přidává k nim i některé postřehy vlastní, včetně výběru i zpracování notových a zvukových ukázek a výběru extraktů z krásné literatury. Cíl práce - představit hudbu jazzového okruhu v komplexu hudebních činností - byl, myslím, splněn a je již na posuzovatelích, aby zhodnotili, jak kvalitně se tak stalo. Vedle tohoto hlavního cíle práce ovšem obsahuje i řadu cílů drobnějších či dílčích, vždy ale podřazených celkovému záměru díla a jeho vyznění. Všimněme si zde alespoň některých z nich. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Music of jazz sphere and more generally the whole branch of non-artistic music (perhaps with the exception of domestic folklore) remained in this country, as well as in the world for a long period out of the scope of both musical education and musicology. This situation has however changed profoundly during the last fifty years: modem popular music especially since 1960s has been gradually creeping into curricula, teaching plans and textbooks of musical education (and let us believe into its teaching practice too); special conservatory for this type of music was found and modern popular music is also a part of a college education of musical branch. Theory and history of non-artistic music has become newly crystallizing and very expanding discipline of musicology (besides theory and history of musical interpretation and musical semiotics). Especially in the U.S., the study of such discipline has become connected with already established awareness that in case of music of jazz sphere we are dealing with specifically American music, which is therefore appropriate subject for exploring American national culture and its heritage. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)