Geoffrey Wainwright, Doxology
Geoffrey Wainwright, Doxology
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40061Identifiers
Study Information System: 113331
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Macek, Petr
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Department of Systematic Theology
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
systematická teologie, bohoslužba, liturgie, dogmatika, křesťanská identita, ekumenismusKeywords (English)
Systematic Theology, Worship, Liturgy, Dogmatics, Christian Identity, EcumenismGeoffrey Wainwright, Doxologie Chválit Boha v bohoslužbě, v učení a v životě. Systematická teologie. New York 1980. Tato kniha je v bakalářské práci představena jako systematická teologie psaná z liturgického hlediska. Může být také považována za teologii bohoslužby. Autor ukazuje, že vztahy mezi učením a bohoslužbou jsou velmi těsné a obě oblasti se vzájemně ovlivňují. První část knihy je jeho popis podstaty křesťanství. Druhá část knihy zkoumá nástroje křesťanské tradice - prostředky, kterými je křesťanská zvěst předávána v čase. Třetí část knihy věnuje pozornost otázkám týkajícím se křesťanského zvěstování v druhé polovině dvacátého století. Závěr knihy se orientuje na budoucnost. Ukazuje, že celému životu církve prospívá, když koná teologii v liturgickém kontextu. Protože Boží království a lidské spasení může být popsáno jako pravá bohoslužba, každé zlepšení kvality liturgie, kterou je náš současný křesťanský život vyjádřen, je užitečné.
Geoffrey Wainwright, Doxology. The Praise of God in Worship, Doctrine, and Life. A Systematic Theology. New York 1980. The book is introduced in the bachelor thesis as a systematic theology written from a liturgical perspective. It can also be considered as a theology of worship. Wainwright indicates that the relations between doctrine and worship are deep rooted and far reaching, and they influence each other significantly. The first part of the book sketches the substance of Christianity. The second part examines instruments of Christian tradition - the means by which the vision is transmitted through time. In the third part, direct attention is given to questions regarding the Christian vision proclaimed in the second half of the twentieth century. The conclusion of the book brings out the orientation towards the future. It is suggested that there are rewards for the whole life of the Church in doing the theological task in a liturgical perspective. Since God's kingdom and human salvation can be described as true worship, every improvement in the quality of liturgy by which our present Christian life is focally expressed is worthwhile.