Mediální výchova v rodině
Media educationin the family
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40131Identifiers
Study Information System: 97743
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodina, socializace, mediální gramotnost, mediální výchova, rodičovská mediace, užívání médií v rodiněKeywords (English)
family, socialization, media literacy, media education, parental mediation, media usage in familyDiplomová práce "Mediální výchova v rodině" se zabývá mediálně výchovnými strategiemi neboli rodičovskou mediací. Vedle školy je to právě rodina, která ovlivňuje ve vysoké míře mediální gramotnost dětí. Teoretická část práce shrnuje, jakým způsobem bylo toto téma zpracováno v zahraničních i českých studiích a jaké jsou základní charakteristiky rodičovské mediace. Mediálně výchovné strategie jsou také posuzovány v souvislosti se socializací dítěte a výchovnými a komunikačními styly v rodině. Odborná literatura hovoří nejčastěji o třech typech rodičovské mediace, patří mezi ně mediace aktivní, restriktivní a společné sledování. Ačkoli byly tyto styly definovány zejména v souvislosti se sledováním televize, dají se s menšími obměnami přenést i na další média včetně internetu. V praktické části byla provedena kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů s rodiči, kteří měli děti ve věku 12-15 let. Cílem bylo zjistit, co si rodiče myslí o vztahu médií a dětí, jaké mediálně výchovné strategie vůči svým dětem používají a co všechno podobu a způsob uplatňování těchto strategií ovlivňuje. Zajímalo nás také, jestli mají rodiče nějaké konkrétní potřeby v oblasti mediálního vzdělávání svých dětí, přičemž výsledky z této oblasti dotazování by mohly sloužit jako zdroj nebo inspirace pro definici obsahu a formy případných...
The master thesis "Media education in the family" discusses media education strategies of parents, or, in other words, parental mediation. This discussion is important because the family, in addition to the school system, is largely responsible for influencing the media literacy of children. The theoretical section of this thesis sums up how this topic was processed in foreign and Czech studies, and describes the main characteristics of parental mediation. Media education strategies of parents are also assessed in connection with the socialization of the child, and with the education and communication styles in family. Frequently, studies describe three types of parental mediation, which are: active mediation, restrictive mediation and social co-viewing. Although these types of mediation were defined mostly in connection with the viewing of television programs, it is possible to transfer these types, with small changes, on to other media, including the internet. The practical part of this thesis contains a qualitative analysis of in-depth interviews with parents who have children between the ages of 12 and 15. The goal of this analysis was to find out what parents think of the relationship between children and media, which strategies of parental mediation they are using, and which conditions and...