Československé hudební elity na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století
Czechoslovak musical elite in the late eighties and early nineties of the 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40158Identifikátory
SIS: 111518
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houda, Přemysl
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Orální historie - soudobé dějiny
Datum obhajoby
13. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Hudba, normalizace, pop, Janeček, David, Janda, Hložek, Vágner, Zelenka, VlčekKlíčová slova (anglicky)
Music, standardization, pop music, Janeček, David, Janda, Hložek, Vágner, Zelenka, VlčekNa přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století došlo stejně jako v celospolečenském měřítku k výrazným změnám také na domácí hudební scéně. Pěvecké a tvůrčí elity začaly být konfrontovány s nástupem angloamerické produkce a v mnoha případech nuceny hledat alternativní způsoby svého uplatnění v nových podmínkách. Tato Diplomová práce si prostřednictvím výpovědí populárních československých hudebníků klade za cíl porovnat situaci na domácí scéně před listopadem roku 1989 a v období po něm. Předmětem bádání je snaha získání odpovědí na otázky související s dnešní popularitou československé populární hudby a tvůrců z období osmdesátých let. Pokouším se ověřit, zda je kritický pohled části odborné veřejnosti na spojení hudebních elit s ideologií předlistopadového režimu oprávněný, či nikoliv. Stejně tak zobrazit osudy hudebních hvězd ve vztahu k proměnám společenského řádu a v druhém plánu nastavit základy pro další bádání v tématu.
At the turn of the eighties' and nineties' of the 20th century, correspondingly to the whole social scale, significant changes happened on the domestic music scene. The musical and the creative elite were confronted with the Anglo-American production, and were forced, in a number of cases, to come up with the alternative ways of expressing themselves under the new circumstances. The goal of this thesis is to compare and contrast the situation on the domestic scene during the period right before the November 1989 and the period to follow; based on the various testimonies of popular Czechoslovakian musicians. The research aims to collect the information regarding contemporary popularity of the Czechoslovakian modern music and authors from the eighties'. I'm trying to verify if the critique perspective of one part of the public experts on the allegiance of the musical elite and the ideology of the pre-November regime is justified or not. At the same time, the thesis follows the fortune of the music stars in relation to the changing social order and, in addition to it, establish the basis for the study of the further research in the field.