PNS for the game Arimaa
PNS for the game Arimaa
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/40300/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40300Identifiers
Study Information System: 115278
Collections
- Kvalifikační práce [11266]
Author
Advisor
Referee
Valla, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
6. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Proof-Number Search, Arimaa, koncovky her, umělá inteligenceKeywords (English)
Proof-Number Search, Arimaa, endgames, artificial intelligenceArimaa je strategická desková hra, kterou se stále počítačům nepovedlo pokořit. Problematický je zejména velký větvící faktor stromu hry a celková její charakteristika, díky které je obtížné sestrojit vhodnou ohodnocovací heuristiku pro alfa-beta prohledávání. Proof-Number Search je algoritmus nezávislý na dobré ohodnocovací heuristice, který byl již úspěšně použit na řešení koncovek jiných deskových her. V této práci jsme adaptovali a implementovali algoritmus Proof-Number Search pro hru Arimaa.
The game of Arimaa is a strategic board game that has proved to be a challenge to computers. Not only because of its huge branching factor, but also thanks to the difficulty in creating a good evaluation function to be used with the Alpha-Beta algorithm. Proof-Number Search is an algorithm that does not depend on a heuristic evaluation function and it has been successfully applied to solving endgames of various other games. In this work, we adapt and implement the Proof-Number Search method for the game of Arimaa.