Mediální obraz vybraných fotbalových klubů v sezoně 2010/2011
Media Image of several football clubs during the season 2010/2011
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40455Identifiers
Study Information System: 111954
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
celebritizační rysy v médiích, fanouškovské rysy v médiích, jazyková analýza zpravodajství, mediální bias, mediální obraz, případová studie, tematická analýzaKeywords (English)
case study, celebrity features in the press, fandom features in the press, language in the news, media bias, media image, study of the topic agendaDiplomová práce Mediální obraz fotbalových klubů v sezóně 2010/2011 je analýzou příspěvků tří českých periodik věnovaných třem fotbalovým klubům působícím v odlišných fotbalových soutěžích během jedné soutěžní sezóny. Tématem rozboru je způsob, jakým sportovní periodikum deník Sport, nejčtenější celorepublikový deník s regionální sportovní přílohou Mladá fronta Dnes a primárně ekonomický titul Hospodářské noviny zpracovávaly informace o působení klubů Sparta Praha, Manchester United a Dukla Praha v domácích soutěžích. Pojem mediální obraz vztahujeme k výskytu a zpracování jednotlivých témat, k přítomnosti hodnotících rysů v příspěvcích, celebritizačním tendencím a fanouškovským rysům v mediálním obsahu. Následná kvalitativní analýza je zaměřena na jazykové rysy příspěvků, zejména na výskyt expresivity. Analýzou chceme odpovědět na otázky týkající se charakteristiky tematické agendy týmů působících v odlišných soutěžích, na otázky proměny této agendy během sezóny. Srovnáním sledujeme, nakolik je mediální obraz těchto klubů podobný, či proč je jejich medializace odlišná. Termín předpojatost vztahujeme k odchylkám od objektivity, které mají zvýznamnit negativitu či pozitivní hodnocení při informování o sledovaných týmech a které se projevují a priori udělovanými charakteristikami.
A topic of this thesis addresses the media image of three football clubs as this was reflected in the Czech press within 2010/2011 season. The attention is paid to the press coverage of Sparta Praha, Manchester United and Dukla Praha. The specifics of their image are followed in three differently profiled Czech titles. Deník Sport represents the sport - focused newspaper, Mladá fronta Dnes stands for the most widely read Czech newspaper with a special regional sport section and Hospodářské noviny has been chosen because of their specifically economic profile where the sport section represents just a minor part of each issue. The term "media image" is linked to the signs of evaluation and expression of support for a particular team as it is mediated through the articles. This support is analysed through the structure of topics and through the use of subjective language. The aim is to point on how these teams were presented during the season and how their presence kept changing in the press within the time. The possible differences and overlapping are explained more into details. The term "media bias" is related to subjective reporting that stresses negativity or stardom on the contrary. The term is used to point out potential devotion from objective reporting. It is used to address possibly...