Dopravní chování obyvatel obcí zázemí Prahy
Travel Behaviour of the Prague Suburb Population
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41437Identifiers
Study Information System: 82596
Collections
- Kvalifikační práce [20296]
Author
Advisor
Referee
Marada, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
20. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mobilita, dopravní chování, suburbanizace, omezení individuální dopravy, PrahaKeywords (English)
mobility, travel behavior, suburbanization, car use limiting, PragueDopravní chování obyvatel obcí zázemí Prahy Abstrakt Zázemí Prahy je dynamicky přetvářeno procesem suburbanizace, která ovlivňuje prostorovou strukturu celého regionu. Změněná prostorová struktura klade větší nároky na mobilitu obyvatel. Hlavním cílem práce je výzkum dopravního chování obyvatel zázemí Prahy, kteří své přesuny vykonávají především pomocí automobilu. Práce se zaměřuje na faktory ovlivňující dopravní chování, které jsou rozebírány v teoretické části textu. V dalším úseku jsou prezentována opatření působící proti individuální dopravě. Empirická část představuje výsledky terénního šetření, které proběhlo v jižním a jihovýchodním zázemí Prahy. Dopravní chování je zkoumáno z hlediska využívání různých druhů dopravy a účelu cest. Dále je šetření zaměřeno na spokojenost obyvatel s dopravní situací v místě bydliště a odhaluje jejich citlivost na jednotlivá opatření vedoucích ke snížení podílu individuální dopravy. Klíčová slova: mobilita, dopravní chování, suburbanizace, omezení individuální dopravy, Praha
Travel behavior of Prague suburb population Abstract The hinterland of Prague is formed by the process of suburbanization, which influences the spatial structure of whole region. Changed spatial structure puts greater demand on the mobility of the population. The main aim of this work is the research of travel behavior of the Prague suburb population, who makes his movements primarily by the car. The work focuses on the factors influencing travel behavior, which are discussed in theoretical section. The next section discusses the measures against individual transport. The empirical part presents the results of survey in Prague southeast hinterland. Travel behavior is examined in terms of modal split and trip purpose. Further investagation is focused on citizens' satisfaction with the traffic situation in their municipality and reveals their sensitivity to various measures against car use. Key words: mobility, travel behavior, suburbanization, car use limiting, Prague