Činky, sichry, banánky: Piercing v kultuře pražské středoškolské mládeže
Barbells, safety pins and bananabells: Body piercing in Czech youth culture
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42000Identifiers
Study Information System: 80692
Collections
- Kvalifikační práce [6770]
Author
Advisor
Referee
Kandert, Josef
Levínská, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
-
Department
PhD Anthropology
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Pass
Cílem mé disertační práce je porozumět fenoménu piercingu, jako jedné z forem tělesných modifikací, u dnešní středoškolské mládeže a to skrze významy, které mu sama připisuje. Vycházím z předpokladu, že (sub)kultura mládeže představuje svébytný systém významů, hodnot a norem, který je zároveň v permanentním dialogu s mainstreamovou kulturou, s níž tyto významy, hodnoty a normy neustále vyjednává. Skrze nahlížení piercingu jako "žité zkušenosti" se zaměřím nejen na proces a výsledek této praktiky, ale také na to, jak informátoři s piercingem zacházejí, jak jej žijí. Na základě kvalitativní analýzy mediálních reprezentací piercingu a polostrukturovaných interview s nositeli piercingu z řad pražské středoškolské mládeže se v ní pokusím ukázat, jak se tyto významy ustanovují v průsečíku diskurzu mládeže, diskurzu dominantní společnosti a schopnosti jednat (agency) nositelů piercingu.
The aim of my dissertation is to understand body piercing, as a form of body modification, among contemporary high-school youth by understanding its meanings which are ascribed to it by its bearers. My research is based on a premise that youth (sub)culture is a distinct system of meanings, values and norms, which is at the same time in constant interaction with mainstream culture, with which are these meanings, values and norms constantly negotiated. In addition to researching the process and the product of this practice, by understanding body piercing as a "lived experience", I focus on how is body piercing used and generally lived in their everyday lives. Based on a qualitative analysis of mass media representations of body piercing and semi-structured interviews with body piercing bearers from ranks of Prague high-school and vocational school youth I will try to show how these meanings are established in intersection of discourse of youth, discourse of dominant society and agency of body piercing bearers.