Strategie přežití v denících dětí a mládeže vězněných v terezínském ghettu v letech 1942-45
The survival strategies used by children and teenagers imprisoned in the Terezin ghetto between 1942-45 based on their diaries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42270Identifiers
Study Information System: 103531
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Nosek, Bedřich
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Jewish Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Deníky, děti, ghetto Terezín, heim, koncentrační tábor, mládež, nacismus, Osvětim, smrt, strategie přežití, reflexe, transporty, umělecká představení, vězni, Východ, Židé, život, životní plánKeywords (English)
Aim in Life, Artistic performances, Auschwitz, Children, Concentration camp, Death, Diaries, East, Heim, Jews, Life, Nazism, Prisoners, Survival strategy, Reflection, Terezin ghetto, Transports, YouthDeníky lze považovat za důležitou součást lidského života. Zejména v dětství jsou oblíbeným prostředkem pro vyjádření pocitů a myšlenek. Pokud si dítě píše deník, je také zpravidla jeho jediným čtenářem, někdy se může po uplynutí dlouhé doby stát majetkem rodiny. Široká veřejnost se mohla setkat s vydanými deníky umělců či cestovatelů, avšak dětské deníky byly až donedávna věcí veskrze soukromou. V Evropě se začaly zveřejňovat materiály, které znali krátce po druhé světové válce pouze svědci a bývalí vězňové koncentračních táborů a také malá část historiků a badatelů. S těmito materiály se objevily deníky dětí a dospívající mládeže, jež obsahovaly svědectví o jejich útlaku, pronásledování a věznění. Že je tento pramen fascinující i pro veřejnost dosvědčuje rozruch, který nastal po vydání deníku dospívající dívky Anny Frankové.1 V Čechách, už v roce 1967, vydalo nakladatelství Naše vojsko knihu Deníky dětí,2 kde jsou publikovány deníky českých a polských dětí, vězněných v ghettech a táborech středo-východní Evropy. Po roce 2000 vychází deník Petra Ginze,3 Otty Wolfa4 či Věry Kohnové.5 Pro badatele byly publikovány úryvky deníků v některých sbornících.6 Lze se domnívat, že tento pramen, odkazující k jednomu z nejhrůznějších období lidských dějin, je laickou veřejností přitahován jak svou formou denních...
The diploma thesis The survival strategy used by children and youth imprisoned in the Terezin ghetto between 1942 - 1945 based on their diaries is a study, which analyze some extant diaries written by children deported during Word War II to the Terezin ghetto. As the main sources served archive materials, especially unpublished children's diaries kept in the Jewish Museum of Prague and in the Terezin Memorial. Terezin ghetto (Theresienstadt) was exist between November 1941 and May 1945. Part of this work is concise representation of the ghetto's beginning and function and overall conditions. In the following chapter is briefly described children's homes, which were established thanks to Jugendfürsorge, department which cared about youth in the ghetto. This part deals with the moral influence on children given by the specific conditions and it was presented supporting function of the arts performed by adult prisoners and children too. The main part of this work consists in a researching of the diary entries sorted in predermined aspects. One of them is the space-time aspect. It was selected some entries which described the past, the present and the future. Other entries included reflecting of space out of the ghetto and space in. It was made many hypothesis which contributed to the next analyses....