Tematický celek "Vývoj přírody" v kontextu učiva biologie a požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia
Thematic Unit "Development of Nature" in the Context of Biology Curriculum and Requierements of the Framework Education Programme for Grammar Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42375Identifikátory
SIS: 126260
Kolekce
- Kvalifikační práce [20098]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Markoš, Anton
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
biologie geologie klíčové kompetence konstruktivismus model učení E - U - R Rámcový vzdělávací program pro gymnázia tematický celek vývoj přírodyKlíčová slova (anglicky)
Biology Constructivism E - U - R model of teaching Framework Education Programme for Grammar Schools Geology Key competencies Thematic unit "Development of nature"Předložená práce představuje zpracování tematického celku "Vývoj přírody" pro gymnázia po odborné i metodické stránce. Výstupy jsou webová prezentace, dva krátké výukové filmy a dva zpracované výukové programy založené na modelu učení E - U - R, který vychází z pedagogického konstruktivismu. K lepšímu pochopení a orientaci v učivu je pohled do minulosti rozdělen do čtyř zoomů (přiblížení): 1) v měřítku miliard zahrnuje období od vzniku Země do současnosti; 2) v měřítku miliónů let přibližuje Fanerozoikum; 3) v měřítku statisíců let pokrývá éru Čtvrtohor a 4) v měřítku tisíců let odpovídá Holocénu. Zpracování tohoto tematického celku navazuje na probíhající školní reformu. Zohledňuje zařazení vzdělávacího oboru Geologie do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a pracuje s klíčovými kompetencemi.
The submitted work constitutes an elaboration of a thematic unit "Development of nature" designed for grammar schools in both expert and methodical aspect. Resulting outputs are a web presentation, two short educational films and two elaborated tutorial programmes based on E - U - R model of teaching in the theoretical framework of constructivism. For better understanding and orientation in the curriculum, the look into the past is divided into four zooms: 1) in the scale of milliards, it includes the period from the origin of the Earth until the present; 2) in the scale of millions, it brings closer the Fanerozoicum; 3) in the scale of hundreds of thousands years, it covers the Qarternary era; 4) in the scale of thousands, it corresponds to the Holocene. Elaboration of this thematic unit is tied together with the ongoing school reform. It takes into account the incorporation of Geology educational field into the Framework Education Programme for Grammar Schools and works with key competencies.