Vybrané nekalosoutěžní jednání a právní ochrana proti takovému jednání
Selected issues of unfair competition and legal protection against such conduct
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42574Identifiers
Study Information System: 77695
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Horáček, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hospodářská soutěž, nekalá soutěž, klamavá reklamaKeywords (English)
economic competition, unfair competition, misleading advertisingSouhrn Cílem mé diplomové práce je analyzovat jedno z nejčastějších nekalosoutěžních jednání, klamavou reklamu a možnosti právní obrany proti tomuto jednání. Tato práce se skládá ze šesti kapitol, přičemž každá z kapitol se zabývá různými aspekty nekalé soutěže. V první kapitole jsou popsány různé pokusy o definici hospodářské soutěže a objasněny pojmy jako hospodářský aspekt a hospodářský prospěch. Právní úprava hospodářské soutěže obsahuje přímou a nepřímou regulaci. Nepřímá regulace spočívá ve vyloučení určitého zboží z obchodování a v dohledu nad jinými druhy zboží. Přímá regulace se dělí na antimonopolní právo, které brání vyloučení, omezení nebo jinému porušení hospodářské soutěže, a na soutěžní právo, které zakazuje soutěžitelům užívat nekalé praktiky v boji o zákazníka. Druhá kapitola pojednává o nekalé soutěži, jejím vývoji a jejích subjektech. Jeden z nejzákladnějších prvků nekalé soutěže, koncept "generální klauzule", je objasněn v této kapitole pomocí popisu jejích znaků a jejího vztahu ke zvláštním skutkovým podstatám nekalé soutěže. Určité jednání musí obsahovat všechny znaky "generální klauzule" kumulativně, aby mohlo být označeno za nekalosoutěžní. Třetí kapitola, jež je jádrem celé práce, analyzuje právní úpravu reklamy, zejména reklamy klamavé, v české a evropské legislativě. Česká...
Selected issues of unfair competition and legal protection against such conduct The purpose of my thesis is to analyse one of the most frequent unfair competition practice, the misleading advertising and the possibilities of legal protection against this practice. The thesis is composed of six chapters, each of them dealing with different aspects of unfair competition. The first chapter describes various attempts on the definition of the economic competition and explains the terms as economic aspect and benefit. The legal regulation of the economic competition includes direct and indirect regulation. Indirect regulation is based on exclusion of certain items or goods from the trading and on supervision of another category of items. Direct regulation is devided into antitrust law, that prevents elimination, restriction or another violation of economic competition, and into competition law, that prohibits the competitors from using unfair practices in the battle for customer. In the second chapter the unfair competition, its development and its subjects are covered. One of the most essential elements of an unfair competition, the "general clause" concept, is outlined in this chapter by characterization of its attributes and its relationship to special states of facts of an unfair competition. Certain...